I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

I pose og sekk

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

VW Golf eHybrid

I pose og sekk

Velger du en ladehybrid får du i både pose og sekk

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

Mange husker VW Golf GTE som en frodig plante i den norske bilfloraen, en etter hvert avgiftsfri kompaktbil med GT-ytelser og samtidig bilen for de mange med andre rekkeviddebehov enn det e-Golf kunne tilby.

Så i løpet av en fireårsperiode fra 2015 kom det drøyt 10.000 GTE til landet, ifølge tall fra OFV. Hvis GTE hadde vært en egen bilmodell, ville den i 2016 vært landets sjette mest kjøpte.

I tillegg til å være den historiske bestselgeren i Norge med et volum det kanskje aldri vil være mulig å ta igjen for en enkelt modell, er Golf fortsatt Europas mest kjøpte bil slik den ble det i fjor og har vært de fleste av årene siden lanseringen i 1974.

Men i Norge er ikke Golf lenger hva den var. Her er det ID.3 og ID.4 som i hovedsak gjelder når Golf og andre fossilbiler parkeres bak båtlaster med batterielektrisk mobilitet.

FRA 81 TIL 5
I et tilfeldig oppslag i OFVs prisliste fra sommeren 2015, teller jeg hele 81 Golf-varianter før kundenes egne tilvalg, biler med motorer fra 1,2 liter/85 hk til Golf R og 300 hk. I 2021 er fem tilbake.

Golf som ren elbil skrives nå inn i historiebøkene, men pakket i Golf 8-karosseriet fortsetter i det minste ladehybriden, GTE, og nå med bedre rekkevidde på strøm og lavere bensinforbruk når ladestrømmen tar slutt.

Samtidig møtes Golf med skjerpet konkurranse. Allerede ved inngangen til året består kompaktklassen av 11 ladehybrider, og flere er på vei inn. For å svare tas GTE til landet i en «ekte» og en 45.000 kroner rimeligere eHybrid-variant hvor utstyr som de spesielle setene og annen GTE-dekor samt LED Matrix-lysene er plukket av, og elmotoreffekten redusert slik at samlet effekt går ned fra 245 til 204 hk. Det betyr prisstart på 423.700 kroner ekskl. frakt og levering.

En tøff og tverrgående LED-stripe gjennom hele grillen skiller ladehybriden fra de andre Golfene.

TO GOLF-VALG
En viktig årsak til lansering av den prisreduserte utgaven er naturligvis å finne i at Mercedes’ har svart på GTE med A250e, utstyrt den med systemeffekt på 218 hk og lagt begynnerprisen på 435.000 kroner. Hos Mercedes kan kundene dessuten velge utstyr fra en 12 sider lang plukkliste hvor 2,5 sider utelukkende handler om felger.

Flere valg fra denne listen, er årsaken til at det skiller hele 157.500 kroner i pris mellom de tilsynelatende like bilene i denne duellen.

Hvor like og ulike de to er, skal vi forsøke å gi svar på.

Det begynner allerede før du setter deg inn i bilene. Golf 8 er så lik Golf 7 at det skal godt gjøres for et utrent øye å se forskjell utvendig. Og årsaken er opplagt: i hver ny generasjon gjenkjennes den forrige. For hvem våger å gjøre store endringer på en verdenssuksess?

FJERDE GENERASJON
Mercedes drar på en helt annen historie med A-klassen. Den startet ikke så bra i 1997, så i tredje generasjon endevendte Mercedes A-klassen, for så å ta endringen til neste nivå i fjerde generasjon som kom for et par år siden. Det betyr i praksis at A-klassen er lengre og lavere enn Golf. Det gjør bilen umiddelbart mer ungdommelig og sporty.

Å sette seg inn i Mercedes A250 er som å sette seg inn i fremtiden. Den lave sittestillingen og frontrutas vinkling gir umiddelbart cockpitfølelse og samtidig et snev av luksus på grunn av påkostet interiør, lekker ambientebelysning og, ikke minst, den lange skjermen som egentlig er satt sammen av to skjermer bak felles glass. Klimaanlegget styres fortsatt via brytere.

Innvendig skiller Golf 8 seg helt fra Golf 7, med så godt som alle funksjoner lagt på skjerm. Via et lite betjeningspanel midt på dashbordet aktiviseres programmet for klimaanlegget, kjøreprogrammene og assistentsystemene, men testteamet mener fortsatt at de gammeldagse bryterne er vel så trafikksikre i bruk.

LES VIDERE:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS