-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mercedes flytter elbil-grensene
I meldingene om sin neste Vision-versjon sier Daimler at dette blir den mest effektive elbilen ever. 1000 km rekkevidde – men ikke på grunn av stor batteripakke.
Linkedin er åpenbart den nye pressesiden for de aller fleste produsentene nå.
Markus Schäfer, sjef for utvikling og forskning hos Mercedes-Benz Cars, bruker i hvert fall den plattformen for å fortelle om selskapets neste drømmebil: Vision EQXX.
Den skal debutere den 3. januar forteller han. Siden Mercedes nå har skapt en tradisjon for å presentere fremtidsstudier der, behøver han kanskje ikke presisere at det skal skje i Las Vegas, på neste års Consumer Electronics Show.
Hvis vi skal huske litt kjapt bakover: i 2018 viste de MBUX-interiøret. I fjor dukket Urbanetic opp – den så ut som en svær kassevogn som var blåst litt opp slik at de skarpeste hjørnene og kantene forsvant.
Og i januar i år kom de med Vision AVTR som vi så igjen på IAA i München, tilbake i september.
Og nå gjør de altså Vision EQXX klar.
Det er bare sluppet noen få teaserbilder som viser svært lite – men vi kan trygt gå ut fra at den har solide aerodynamiske kvaliteter. Det snakkes om en Cw på 0,2.
Her må de nemlig ha trukket inn alle elementene, ikke bare batteri, for å få en kompakt bil til å gjøre mer enn 1000 kilometer.
Dette nærmer seg oppfyllelsen av en gammel drøm: Beijing – Shanghai på en eneste lading. Det tilsvarer 1.200 km.
Schäfer skriver at dette blir mye mer enn en show-bil. Finessene i drivlinjen skal så snart som mulig overføres til produksjonsbiler lover han, uten å presisere hvor forbedringene ligger.
Bortsett fra at han forteller at energitettheten i cellene er 20 % høyere enn den du finner i EQS, og han gir oss forbrukstall som er ganske oppsiktsvekkende.
– Et ensifret antall kWt per 100 km ved normal motorvei-hastighet, skriver han. Mindre enn 10 kWt/100 km er oppsiktsvekkende – og et virkelig stort sprang fra de verdiene vi er vant til i dag.
Tesla Model 3 er vel regnet som dagens mest effektive elbil. Den har et EU-offisielt forbruk på 14 kWt/100 km.
Han kaller denne bilen «et interdisiplinært teknologi program der vi tar for oss hver eneste byggestein og bruker våre dedikerte spesialister til.»
«Energieffektivitet, konsept-utvikling, eDrive system integrering, software og design – disse spesialistgruppene jobber hånd i hånd. Og vi har også med High Performance Powertrain-gruppen fra AMG her.»
– Det sier seg selv at vi må jobbe raskt, føyer han til. – Bilen som vi kjenner den i dag er et resultat av 130 års kontinuerlig utvikling, avslutter han.
– Elbilen, som er en revolusjon, må opp på samme nivå i løpet av noen få år. Vision EQXX vil demonstrere hvordan vi arbeider med dette nå.