Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor

Sprek spanjol

Trenger vi flere bilmerker i Norge? Svaret er ubetinget ja om de tilfører annerledeshet og kjøreglede slik Cupra Formentor gjør.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.

På Cupra Formentor stikker hornene i pannen tydelig fram når 245 spanske hester byr opp til underholdning. Den forhjulsdrevne kompakt-SUV-ens dashbordskjerm plager deg heller ikke med kjøreglededrepende økoinnstillinger, i høyden en komfortinnstilling, men derimot to valg for sport før individuell oppsettprogrammering.

Med 204 hk som minste motorvalg inviterer Cupra deg til et nytt bilmerke på vei inn i Norge. At ytterst få har hørt om og knapt noen har sett avleggeren fra Seat, skyldes først og fremst at kun to biler i skrivende stund befinner seg på norske kjennemerker.

Cupra har heller ingen svulstige volumambisjoner med hybride Formentor, men bruker den som en oppvarmer til elektriske Born er på plass senere i år.

CUP RACING

Allerede ved første øyekast skiller Formentor seg ut i trafikklandskapet. Den karakteristiske grillen med det kopperfargede Cupra-emblemet som fortsetter inn i mattlakkerte flater og ender i tverrgående lys bak, sender tankene hen mot de utfordrende veiene vestover fra Ronda der lukten fra sherry- og brandyprodusenter opptrer som kulisse langs ruta på vei til nye eventyr på asfaltbanen i Jerez de la Frontera.

BLINDSONEVARSLING

Denne stripa inneholder også blindsonevarsling og skifter fra valgt farge til sterkt synlig gul/oransje når et kjøretøy nærmer seg.

Selv om mange av betjeningsfunksjonene, inkludert den 12 tommer store skjermen på dashbordet, kommer direkte fra VW/Seats rikholdige hyller, omgis de av materialer som peker mer mot Audi og premium enn volum fra Seat og VW. Sidestøtten og komforten i sportssetene understreker viljen til å strekke seg lenger.

Sånn sett kan Cupra raskt bli Seats bane i Norge.

LADBAR

Jeg har allerede vært innom de to motorvalgene; 204 hk og 245 hk, begge med basis i 1,4 liters bensinmotor med 150 hk ytelse. Resten av effekten hentes fra elmotoren, og det hele, uansett motorpakke, mates ned på veien via en sekstrinns DSG-kasse. 0-100 km/t går unna på sju blank med største og trolig mest aktuelle motor i Norge.

Med basispris på 399.000 kroner øker prisen med 30.000 kroner i spranget fra 204 til 245 hk. Avkrysset i alle tilvalgsrubrikkene nærmer prisen seg med heftigste motorpakke 500.000 kroner.

AVGIFTSFRI

Vær bare oppmerksom på at forbruk på dette nivået forutsetter ganske hyppig bruk av stikkontakten hvor bilen tar til seg strøm med inntil 3,6 kW. Det betyr tre og en halv ladetime for å etterlade det 12,8 kWt store batteriet.

I hybridmodus, altså med ladetomt batteri, målte jeg forbruket til 0,63 liter/mil.

NETTKJØP

– Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, sa Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra i importselskapet Harald A. Møller, til BilNorge tidligere i år.

Neste Cupra til Norge blir helelektriske Born bygd på MEB-plattformen.

VI SYNES
Cupra Formentor e-Hybrid VZ

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Motor:1395 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment:150 hk/250 Nm
Elmotor:109 hk/330 Nm
Samlet effekt:245 hk/400 Nm
Drivlinje:6A, forhjulsdrift
0-100 km/t:7,0 sek
Toppfart:210 km/t
Batteri:12,8 kWt
Ladefart AC3,6 kW
El-rekkevidde (WLTP):52-55 km
Forbruk (WLTP):0,19 l/mil
Test tomt batteri:0,63 l/mil
CO2/NOx: 43 g/km - 11,9 mg/km
Mål LxBxH:445/184/151 cm
Akselavstand:268 cm
Bakkeklaring:15,8 cm
Bagasjerom:345 - 1415 liter
Egenvekt:1629 kg
Tilhengervekt:1700 kg
Euro NCAP5 stjerner (2021)
Pris fra (204 hk):Kr. 399 000
Pris testbil:Kr. 498 550
Garanti:5 år/100 000 km
Miljøklasse:B
Powered by Labrador CMS