Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in

Diesel og ladbart

Prisen du betaler for å spare 223.000 kroner er 155 liter mindre bagasjerom. Velkommen til Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.

Dieselladehybride Mercedes GLC har kort elektrisk rekkevidde, men bruker likevel så lite diesel at det knapt er noe poeng i å lade den. Mer om dette litt senere.

Av de 32 modellene Mercedes-Benz tilbyr i Norge, er GLC tredje mest kjøpte i årets fem første måneder, men GLC står likevel bare for 6,7 prosent av det samlede Mercedes-salget, ifølge tall fra OFV.

Forklaringen ligger i det høye volumet av EQC, som uten tvil er familiebilfavoritten hos dem som vil ha en Mercedes-Benz, og det er for tiden så mange at modellen inntar sjetteplassen på årets registreringsstatistikk. Om det skulle ha gått huset forbi, så er EQC el-varianten av GLC.

VALGMULIGHETENE
For dem som sverger til det kjekke i å kunne veksle mellom strøm og fossilt drivstoff i GLC, står nå dieselhybriden for drøyt halvparten av hybridsalget, til tross for 60.000 kroner høyere inngangsbillett. Men sammenliknet med like motorkraftige GLC 400d, er besparelsen hele 223.000 kroner. Akkurat det er kanskje viktigst i bilvalget.

Der det trengs et skikkelig trekkdyr på gården, skal det godt gjøres å ikke seriøst vurdere en dieselhybrid framfor bensinelektrisk. Det er her GLC 300de med firehjulsdrift og gjerne AMG-utstyrspakket, gjør nytten.

PÅ HELL
At dagens GLC, som i 2016 tok over etter GLK, er på hell merkes først og fremst på den langt fra optimale batteripakkingen, den elektriske rekkevidden og instrumenteringen. Mercedes har gjort så godt det lar seg gjøre å pakke batteriet på en plattform utilpasset store batteripakker, men likevel forsvinner 155 liter av bagasjerommet sammenliknet med fossilvariantene, og med en forhøyning i bagasjeromsgulvet som umuliggjør å laste tunge kolli rett inn.

El-rekkevidde oppgitt til 40-45 km – som vi riktignok i test noterte til 50,3 km – holder ikke når de beste, hvor en annen Mercedes-modell er en av dem, klarer fra 70 til oppunder 100 ladekilometer. Kort el-rekkevidde gjør aktiv bruk av ladekabelen mindre realistisk.

RÅSTERK
306 hk og hele 700 Nm i dreiemoment gjør GLC råsterk og ikke minst rask, med 6,2 sekunder på stoppeklokka til 100 km/t. Luftfjæringen løfter komforten opp til følelsen av å sitte på en sky og se ned på brolegging og trikkeskinner. Og med lyd signert Burmester, er det bare å finne fram til favorittene.

Med forrige Mercedes-generasjon instrumentering og skjermdesign midt i synsfeltet, er det lett å tenke seg at GLCs hovedkunder hører hjemme blant sølvgenerasjonen og ikke bryr seg like mye som yngre med å mase om «Hey Mercedes» for å få bilen til å utføre kommunikasjonskommandoer, men synes det fortsatt er kjekt med knapper bygd for å vare et helt Mercedes-liv når klimaanlegg og andre, viktige funksjoner må endres.

GOD DØRLYD
Men de to berøringsplatene på rattet som jeg i mange år har elsket er heldigvis der sammen med den sære girhendelen på det lille rattet, setenes gode sidestøtte, forlengbar setepute og den gode lyden når dørene lukkes. Kjøling i setene og headupdisplay var det aldri plass til innenfor rammen av tilvalgsutstyr priset til drøyt 200.000 kroner, som drar kundeprisen godt over 900.000 kroner.

VI SYNES
Flott og råsterk ladehybrid som likevel er sjanseløs i priskonkurransen med enda sterkere nullutslippsbilen EQC.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Motor: 1950 ccm, R4, turbo diesel
Effekt/moment: 194 hk - 350 Nm
Elmotor: 122 hk - 440 Nm
Samlet effekt: 306 hk - 700 Nm
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Batteri: 13,5 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test: 40,0 - 45,0 km/50,3 km
Forbruk: 0,18 l/mil*
Forbruk tomt batteri/test: 0,58 l/mil
CO2 47 g/km*
NOx: 37 mg/km*
Mål LxBxH: 466/189/164 cm
Akselavstand: 287 cm
Bakkeklaring: 18,1 cm**
Bagasjerom: 395 - 1445 liter
Egenvekt: 2050 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Euro NCAP B
Pris fra: Kr. 696.000
Pris testbil: Kr. 914.986
Garanti: 5 år/100 000 km
Miljøklasse: 5 Stjerner (2015)
* NEDC-verdier. ** Luftfjæring - variabel
Powered by Labrador CMS