-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rekordmange tok lappen i 2021
Statens vegvesen melder om mer enn 152.000 oppkjøringer til førerkort i 2021 – noe som er ny rekord.
103.287 av oppkjøringene i 2021 er i klasse B som er vanlig personbil.
– Vi har måttet prioritere hardt for å ta unna flest mulig av kandidatene. Sensorene våre har jobbet både kvelder og lørdager for å få dette til, sier Frode Børstad i Statens vegvesen. I siste normalår, 2019, ble det gjennomført 139 397 oppkjøringer i totalt alle klasser.
Fortsatt lang ventetid
Statens vegvesen har ansatt 24 nye sensorer som vil være klare for å gjennomføre oppkjøringer allerede nå i januar. Samtidig starter et nytt kull med 28 kommende sensorer. Disse vil være klare til sommersesongen.
– Vår og sommer er høysesong for sensorene. Det er flere kandidater i alle klasser, og i tillegg har vi oppkjøringer i motorsykkelklassene kun i sommerhalvåret, sier Børstad.
Børstad berømmer innsatsen fra sensorene i året som har gått.
– Takket være velvillige medarbeidere over hele landet som har stått på, har vi klart å tilby et rekordhøyt antall oppkjøringer. I Bergen og Stavanger har vi to sensorer som begge har gjennomført rundt 1100 oppkjøringer i år. Dette er en imponerende innsats, og et viktig bidrag til å få tatt unna køen, sier Børstad.
Det er gjennomført 6123 flere oppkjøringer i klasse B i 2021 enn i 2019.
Statens vegvesen har i tillegg ansvar for å tilby oppkjøringstimer i de tunge klassene.
– Det er viktig at vi møter næringslivets og samfunnets behov for nye buss- og lastebilsjåfører, sier Børstad.
Viktig med gode forberedelser
I klasse B har andelen beståtte oppkjøringer økt fra 73 prosent i 2019 til 77 prosent i 2021. Ser vi på alle klasser viser statistikken at andelen beståtte oppkjøringer har gått opp fra 77 prosent til 80 prosent.
– Dette er en gledelig utvikling, men en viss andel stryk vil vi uansett ha. Selv om vi har kø og stor pågang, så kan vi ikke kompromisse på trafikksikkerheten. Det aller viktigste er at de som består oppkjøringen fyller kravene som stilles for å være en trygg sjåfør, sier Børstad.