Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)
Everrati Porsche 911 (964)

Restomod 964 på strøm

964-serien er en av de mer legendariske versjonene av 911. Du kan få den i en rekke nye opplag. Men Everrati i London går litt lenger – de restomodder den som elbil.

Publisert Sist oppdatert

Singer i Kalifornia er vel en av de best kjente 964-byggerne. Hans unikater går uttapå det som i sin tid ble bygget i Stuttgart. Mange syns det er stas.

Så kan du gå til Mletzko i Osnabrück eller Lightspeed Classic i München – de kan også servere deg det du er ute etter.

Men det er jo også noen der ute som lager etterlikninger eller imitasjoner, det er ikke alltid chassisnummeret speiler det du tror er virkeligheten.

Mens alle disse også blåser liv i den gamle forbrenningsmotoren for å gjøre bilen så autentisk som mulig, hopper Everrati elegant over denne detaljen og erstatter drivlinjen med en batterielektrisk.

Da skjønner jo alle at dette ikke er helt autentisk, men resten av bilen burde ligge greit opptil originalen. Etter mange år med Land Rovere og Pagode Mercedeser, har de opparbeidet seg et visst renomme som jeg ikke tror de vil ødelegge med dårlige Porscher.

De bygger opp bilen både med brede og smale karosserier, helt etter kundens ønsker. Og leverer bilen med en drivlinje på enten 440 eller 500 hk. Begge med 53 kWt batteripakke.

Den svakeste gjør 100 på 4,5 og har en påstått rekkevidde på nesten 300 km, mens den sterke kommer dit på under fire, men nøyer seg med 250 km. Begge er altså meget raskere fra null enn originalen, men ikke akkurat like praktiske hvis du skal ned gjennom Europa.

Ikke et ord om hvor mye vekten er endret i forhold til originalen, men de skriver at den er nesten lik og med lik vektfordeling.

Prisene høres ikke så gale ut, fra £ 200 K for 440-hesteren og fra £250.000 for den sterkeste.

Dette med «fra» er kritisk, for i de tilfellene må du avlevere din egen donorbil. Og det er klart det betyr litt hvilken tilstand det er i.

Men med et karbonalternativ for det brede karosseriet høres det i grunnen ut som at de egentlig kan bygge en nesten komplett bil fra ikke noe annet enn et originalt chassisnummer.

Da blir det nok dyrere.

De har også klart å lage et dashbord med noe som ser ut som de tradisjonelle fem klokkene, men som er bygget om til å gi elektro-relevante informasjoner.

En spesiell attraksjon er at bilen kan leveres i Gulf-livré. Det er vel ikke noen fargekombinasjoner i racing-sammenheng som er bedre kjent. Men i Porsche-familien er kanskje Martini-uniformen riktigere?

Hvis du syns en luftkjølt Porsche som har fått elmotor høres ut som helligbrøde, kan du rette pekefingeren mot Porsche selv.

De har selv rotet til tradisjonelle kjønnsrolle-begreper ved å døpe en av sine egne el-Taycaner Turbo eller Turbo S.

Denne type forvirring er vel noe som ligger i tiden. Er vi inne på bilenes LHTBIQ-klassifisering?

Powered by Labrador CMS