Subaru Solterra STI Concept S

Subaru Solterra STI Concept S

Subaru Solterra STI Concept S

Subaru Solterra STI Concept S

Subaru Solterra STI Concept S

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI E-RA Concept

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

Subaru STI på Tokyo Auto Show

To hotte Subaruer

Når Subaru først kommer med elbiler, gnistrer det rundt dem. Møt en STI-versjon av Solterra og en racer som skal gruse NIOs Nürburgring-rekord med fem sekunder!

Publisert Sist oppdatert

La oss ta den mildeste først. Også fordi det egentlig ikke er noen grunner til at den ikke skal bli en produksjonsbil.

Solterra STI heter den, med tillegget Concept S. Den debuterte på Tokyo Auto Show.

Da får vi tro den forblir et konsept en stund, men ikke lenge skulle jeg anta.

Nysgjerrig på Solterra? Her får du svar

Det er først og fremst aero-endringer jeg ser på bilene.

Front splitter og noen utvekster som skal lede luften på forsiden av bakhjulene, med flere nyttige profiler bak bakhjulene og en skikkelig spoiler høyt der oppe, bak.

Spesiell lakkering er der, både for å gjøre den annerledes og for å gjøre den litt aggressiv, og Dunlops Sport Maxx gjør sitt til å bekrefte inntrykket.

Ikke et ord om prestasjoner, men siden den høyeste ytelsen på Solterra/bZ4X sin TNGA plattform er på 215 hk – med to motorer – vil alt under 300 hester for denne, skuffe.

Ikke regn med at STI E-RA kommer i produksjon.

Da jeg så de første bildene, trodde jeg det var enda en av disse fantasi-racerne som bare skulle inn i et spill og opp på en skjerm.

Men nei – dette er ekte vare. Subaru har allerede stukket hodet langt frem og sagt at de planlegger en utflukt til Nürburgring der de akter å etterlate seg minst en runde på 6.40.

I år skal de varme opp på japanske baner før rekordforsøket beste år.

Les også: Rekord-elbil fra Kina

Bilen skal bruke fire motorer som er bygget av Yamaha, og kraftavleveringen er styrt av en rekke parametere som inkluderer bl.a. rattvinkel, slippvinkel på dekket, sidekraft, bremsekraft – og mye annet.

FIA har formulert et omfattende regelverk som skal regulere denne delen av moderne elbiler.

Til sammen skal motorene yte 1073 hk.

Det er åpenbart at det har skjedd mye i vindtunnelen her. De store åpningene på innsiden av forskjermene slipper ut luft og bidrar til det lokale marktrykket. Det store luftskopet på taket sier litt om kjølebehovet for en stor batteripakke.

Senterlås på racinghjulene, som er påført et sett med Falken slicks.

En bil som ligger foran i utviklingen av bærekraftig racing, sier fabrikken om dette overraskende innslaget.

Powered by Labrador CMS