-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Men SangYong var ikke død
Så dukket nyheten opp om at ikke bare var SsangYong overtatt av en kollega – den nye eieren hadde attpåtil betalt penger for det. Rundt 250 millioner dollar ble det sagt.
Det kom en sending nye SsangYong modeller til forhandlerne i England og Spania sent i fjor. Batterielektriske, og de så ganske røddige ut.
Norge skulle ikke ha dem, den norske importøren ville sitte og se hva som skjedde og ikke reagere før det igjen så ut som det kunne bli et visst volum av det, fikk vi vite fra Gill Gruppen – som har solgt merket siden 2006.
Den koreanske produsenten ble kjøpt av indiske Mahindra i 2011, men har hele tiden hatt problemer med å få opp farta. I 2019 droppet Mahindra en planlagt investering på rundt 400 millioner dollar og begynte samtidig å se seg om etter kjøper.
Året etter ble det helt kritisk, da ble selskapet satt under konkurs-administrasjon.
Produksjonstallene forteller også litt om utviklingen. 142.000 i 2018, fremdeles 130.000 i 2019, så ned mot 100.000 tallet i 2020 og i fjor var det nede litt over 80.000
Men så dukket det altså allikevel opp en hvit ridder.
Edison Motors heter de.
Jeg aner ikke hvor sterke de er, men de har jobbet med busser, også batterielektriske, siden de startet for sju år siden.
Men det som gjorde litt inntrykk på meg var et par år etter starten, da forkynte de at «We shall overtake Tesla Motors» og ikke lenger etterpå «Edison Motors vil bli elbil-industriens ‘Apple’».
Det var ikke helt åpenbart hvordan de skulle klare det, men det var mye snakk om verdens smarteste biler med 30-40 høyttalere, og mange ikke veldige imponerende papir-spesifikasjoner.
Siden de også skulle få verdens smarteste selvkjøringsegenskaper, hadde bilene blitt bygget uten noen bakvegg slik at baksetene kunne slås ned inn i bagasjerommet.
Dermed hadde du en fullverdig seng, som på første klasse på flyet.
Riktignok er vi tilbake til 2017 og drømmespesifikasjonene er skrevet ut fra de eksemplene vi hadde å holde oss til da.
Og her kommer det aller beste, for vår oppfatning av hvordan biler skal se ut har også endret seg i denne perioden.
La meg si det sånn: at dersom de hadde brukt de de skissene som var grunnlag for patentet på karosseriet deres nå, er jeg redd de ville hatt problemer med å gruse Tesla.
Eller sagt på en annen måte. Hvis de ikke snart oppdaterer budskapet sitt frykter jeg enda mer for SsangYong sin fremtid enn jeg gjorde for bare en uke siden.