Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors patentegning

Edison Motors fremtidsvisjoner

Edison Motors fremtidsvisjoner

Edison Motors fremtidsvisjoner

Edison Motors fremtidsvisjoner

Men SangYong var ikke død

Så dukket nyheten opp om at ikke bare var SsangYong overtatt av en kollega – den nye eieren hadde attpåtil betalt penger for det. Rundt 250 millioner dollar ble det sagt.

Publisert Sist oppdatert

Det kom en sending nye SsangYong modeller til forhandlerne i England og Spania sent i fjor. Batterielektriske, og de så ganske røddige ut.

Norge skulle ikke ha dem, den norske importøren ville sitte og se hva som skjedde og ikke reagere før det igjen så ut som det kunne bli et visst volum av det, fikk vi vite fra Gill Gruppen – som har solgt merket siden 2006.

Den koreanske produsenten ble kjøpt av indiske Mahindra i 2011, men har hele tiden hatt problemer med å få opp farta. I 2019 droppet Mahindra en planlagt investering på rundt 400 millioner dollar og begynte samtidig å se seg om etter kjøper.

Året etter ble det helt kritisk, da ble selskapet satt under konkurs-administrasjon.

Produksjonstallene forteller også litt om utviklingen. 142.000 i 2018, fremdeles 130.000 i 2019, så ned mot 100.000 tallet i 2020 og i fjor var det nede litt over 80.000

Men så dukket det altså allikevel opp en hvit ridder.

Edison Motors heter de.

Jeg aner ikke hvor sterke de er, men de har jobbet med busser, også batterielektriske, siden de startet for sju år siden.

Men det som gjorde litt inntrykk på meg var et par år etter starten, da forkynte de at «We shall overtake Tesla Motors» og ikke lenger etterpå «Edison Motors vil bli elbil-industriens ‘Apple’».

Det var ikke helt åpenbart hvordan de skulle klare det, men det var mye snakk om verdens smarteste biler med 30-40 høyttalere, og mange ikke veldige imponerende papir-spesifikasjoner.

Siden de også skulle få verdens smarteste selvkjøringsegenskaper, hadde bilene blitt bygget uten noen bakvegg slik at baksetene kunne slås ned inn i bagasjerommet.

Dermed hadde du en fullverdig seng, som på første klasse på flyet.

Riktignok er vi tilbake til 2017 og drømmespesifikasjonene er skrevet ut fra de eksemplene vi hadde å holde oss til da.

Og her kommer det aller beste, for vår oppfatning av hvordan biler skal se ut har også endret seg i denne perioden.

La meg si det sånn: at dersom de hadde brukt de de skissene som var grunnlag for patentet på karosseriet deres nå, er jeg redd de ville hatt problemer med å gruse Tesla.

Eller sagt på en annen måte. Hvis de ikke snart oppdaterer budskapet sitt frykter jeg enda mer for SsangYong sin fremtid enn jeg gjorde for bare en uke siden.

Powered by Labrador CMS