Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor
Ford Bronco Raptor

Kjappere i sanden

Så har den nye Bronco også fått etternavnet Raptor. 3 liter twin turbo og ser ut som en off-road racer. Men hvorfor bare som firedørs?

Publisert Sist oppdatert

Vi har allerede vendt oss til at Raptor, som i Ranger eller i F-150 betyr noe som smaker litt av eventyr. Litt raskere, litt mer ekstreme egenskaper.

Her har du en bil som virkelig ser ut som om drømmene dine om lange hopp over sanddynene kan bli virkelige.

Denne har et karosseri som er ganske annerledes enn originalens. Alt som kan få den til å se «bad ass» ut, er på plass. Inklusive en grill som later til å tilhøre segmentets bredeste.

Noe det kanskje ikke er, men Raptor er hele 25 cm bredere enn standardutgaven – den er lett å få øye på, med andre ord.

Noe av bredden går til å få 37-tommers dekkene til å følge loven og holde seg innenfor karosseriets yttersider.

Fjæringen som etter alt å dømme er grei i utgangspunktet, er også overhalt, først og fremst med bedre Fox-dempere med noe de kaller semi-aktiv demping, og med reservoaret på utsiden slik at oljen ikke skal begynne å skumme.

33 cm fjæringsvei foran og 36 bak og bakkeklaring på 33 cm – 12 cm mer enn på den vanlige.

Motoren blir en EcoBoost 3-liters V6 med twin turbo som Ford sier skal få et hestekraft-tall som begynner på fire – et stykke opp fra de 315 du finner i Bronco Wildcat.

Akslene er hentet fra Bronco Desert Racer, noe som blant annet betyr 18 cm bredere sporvidde, men lavgiret får en lenger utveksling enn standard: 67,7:1 mot 94,75:1.

Raptors høyere dreiemoment burde kunne kompensere for den. Krabbefart er også en viktig egenskap for disse gutta.

Men så var det de fire dørene da.

En Bronco har en katalog som lar deg velge mellom og kombinere omtrent alt du kan finne på.

Men ikke hos Raptor.

Der er det fire dører uansett!

Jalopnik får det forklart med at det er valgt på grunn av stabilitet på landeveien ved høye hastigheter. Og lang akselavstanden gjør den bedre egnet til noen av forholdene som opter opptrer i ørkenen – visstnok.

Den lange akselavstanden har også gjort det mulig å flytte alle store eksoskomponenter til midt under bilen. Derved er det funnet plass til en slepekrok – og denne bilen får dermed den beste trekk-kapasiteten til noen Bronco.

Raptor betyr også at man må dypere ned i lommeboken. Her ender vi på 70.000 dollar – 20.000 over en basis-modell.

Salget starter i mars, de første leveres ut klare til sommerferien.

Powered by Labrador CMS