Svakt i februar også, Hyundai Ioniq 5 best

Selv om Hyundai Ioniq 5 står på modelltoppen og Audi på merketoppen, er 8.147 nye personbiler i februar 23,7 prosent dårligere enn samme måned i fjor og svakeste februar siden 2009.

Publisert Sist oppdatert

Året har startet labert og tilbakegangen i februar var én prosent større enn i januar. Februar endte med seier til Hyundai Ioniq 5 med BMWs nye iX på plassen bak, men Audi Q4 e-tron leder akkumulert foran de to nevnte.

Verd å legge merke til er at av de seks første på februarlisten til OFV, var kun en av dem med i fjor. Alle de andre er nye det siste året.

Dette er nybilsalget februar:

Elbiler: 75,6 %
Ladehybrider: 10,4 %
Sum ladbart: 86,0 %

Hybrider: 4,6 %
Bensinbiler: 4,7 %
Dieselbiler: 4,7 %
Sum fossilbiler: 14,0 %

Fortsatt dominerer elbilene og av de 20 mest valgte i februar var hele 18 batterielektriske. Fra en fullstendig dominans i januar, jevnet bildet mellom de ulike drivlinjene seg noe ut i februar ved at elbilandelen falt fra 84 til 75 prosent mens bensin- og dieselandelen doblet seg.

De fossile drivlinjene stod for 14 prosent av nybilvolumet når de såkalte selvladende hybridbilene inkluderes.

Ladehybridene utgjorde en av ti nye biler.

Hyundai har startet året sterkt og er så langt, med nesten 100 prosent framgang og båret oppe av Ioniq 5, nest største merke bak Audi, men foran Toyota.

Også søstermerket Kia gjør det veldig bra og er foran VW som sliter med leveringer. La oss også nevne Porsche som er det femtende største merket i år, men slått med 14 biler av kinesiske Hongqi, den digre SUV-en som pustet både Nissan Leaf, VW ID.4/GTX og Mercedes EQC i hekken.

De sju viktigste kinesiske merkene med Polestar som mestselgende jafset til seg 12,7 prosent av bilvolumet i forrige måned, opp fra 6,6 prosent ett år tidligere. Fire av dem er nye det siste året.

Ikke bare faller nybilvolumet, men nå faller også bruktimporten som etter betydelig vekst i januar gikk tilbake med 5,9 prosent i februar målt mot samme måned i fjor. Bruktimporten utgjorde 11,1 prosent av de samlede nyregistreringene. 78,4 prosent av de bruktimporterte bilene gikk på batteristrøm.

Februar 2022 Akummulert 2022
1. Hyundai Ioniq 5 454 1. Audi Q4 e-tron 1 031
2. BMW iX 425 2. Hyundai Ioniq 5 931
3. Audi Q4 e-tron 388 3. BMW iX 869
4. Polestar 2 387 4. Skoda Enyaq 746
5. Skoda Enyaq 357 5. Ford Mustang Mach-E 709
6. Ford Mustang Mach-E 353 6. Polestar 2 648
7. Volvo C40/XC40 352 7. Audi e-tron/S 630
8. Audi e-tron/S 341 8. Volkswagen ID.4/GTX 601
9. Toyota Rav4 325 9. Volvo C40/XC40 598
10. Nissan Leaf 215 10. Toyota Rav4 596
11. Volkswagen ID.4/GTX 212 11. Kia EV6 546
12. Mercedes-Benz EQC 210 12. Nissan Leaf 446
13. Hongqi E-HS9 205 13. Mercedes-Benz EQC 394
14. Kia E-Soul 190 14. Hongqi E-HS9 380
14. Kia EV6 190 15. Porsche Taycan 361
16. Porsche Taycan 180 16. Peugeot e-2008/2008 323
17. Kia e-Niro/Niro 160 17. Kia e-Niro/Niro 318
18. Peugeot e-2008/2008 139 17. Mercedes-Benz EQA 318
19. Mercedes-Benz EQA 129 19. Kia E-Soul 282
20. Hyundai Kona EV 124 20. Hyundai Kona EV 276
Totalt 8 147 Totalt 16 104
Kilde: OFV
Powered by Labrador CMS