-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny modell fra Kinas lux-bil-leder
Kinesiske Human Horizon – eller HiPhi på kort – var stolte etter tredje kvartal. Da hadde nykommeren solgt bedre enn alle andre premium elektriske – de som er definert til over 500.000 renminbi. Taycan, Hongqi, EQC, e-tron, i-Pace og de to Teslaene lå alle sammen etter.
Det holdt så vidt året ut, akkurat i tide til at de fikk sagt fra at til Beijing-utstillingen kommer det en ny modell.
Den gamle het X, den nye skal hete – logisk nok – Z. Men hva de skal gjøre etter det har de ikke sagt noe om.
Den tiden de var helt ferske og bare drev og viste de villeste konseptbilene satte de navn på dem – kanskje vi kan håpe at akkurat den skikken er på vei tilbake.
HiPhi er litt spennende fordi det er så mye europeisk der. Designsjefen het James Shyr – det var han som tidlig – fra 2018 omtrent – introduserte det tydelige sci-fi formspråket. Et tema de fremdeles lever høyt på – den nyeste modellen er blant annet sluppet ut fra en romrakett i en av de mange lanserings-snuttene.
Men de har samlet flere kjente navn vestfra for å utvikle den nye Z’en. Nicolas Huet har tidligere designet for BMW og for GM i Kina, mens Camilla Kropp kommer rett fra Bugatti.
De jobber sammen med Mark Stanton, etter Ford ble han teknisk sjef hos Jaguar Land Rover, og var blant annet sterkt inne i i-PACE utviklingen. Lettvekts hybrid-alu-rammen med innslag av stål er lett å kjenne igjen.
Sammen har de påtatt seg ansvaret for Digital GT – HiPhi z – konseptbilen som går forut for produksjonsbil-premieren i Beijing i april.
Den nye modellen er omgitt av enorme mengder tidsriktige ord og uttrykk – helt på kanten så du ikke riktig skal forstå det, men vær så snill å bli overveldet allikevel.
De forteller for eksempel at her finner vi inspirasjon fra x-y-z koordinatene men med en t, for tids, akse lagt til.
Vi får også vite at Human Horizons egenutviklede AI deltar sterkt i denne bilens funksjoner og gjør den derfor til en levende bil med sjel.
Dessuten kommer dette til å bli verdens første bil med Star-Ring intelligente signal-system, den får elektromagnetisk NT dør og Flexible Protective Wheels!.
Det siste er noe jeg applauderer, uansett hva det er.
Det er opplagt at kinesiske produkter som ønsker å vise seg som cutting edge må omgi seg med slike antydninger av noe helt hinsides. Det er for eksempel ikke nok å si at den nye Z er i realiteten en oppfrisket X, men med en nytt, og tilsynelatende vellykket 4 dørs coupé-karosseri.
Uansett alle ubegripelige ord og uttrykk, disse folkene imponerer meg litt.
Og ta en titt på lanseringsvideoen. Si hva du vil om kinesiske selskaper i bleeding edge-sfæren. Kjappe er de ikke!