Kommende Skoda SUV: moderne og solid!

Skoda fortsetter å vise at de lever forholdsvis selvstendig under den store VW-Gruppe-overbygningen. Nå antyder de en ny SUV med et helt nytt design-uttrykk.

Publisert Sist oppdatert
Skoda SUV

Skoda har også hatt sin årlige pressekonferanse nå, der de presenterte 2021-resultatene.

Den tsjekkiske fabrikken var selvfølgelig blant dem som ble truffet av uro på leverandørsiden i andre halvår, men leverte allikevel et meget robust regnskap.

De tjente mer enn en milliard euro – opp fra 756 millioner i 2021 – det tilsvarer en margin på 6,1 %.

Men minst like interessant for mange var det at i forbindelse med presentasjonen viste Thomas Schäfer – Skodas CEO – et tåkete foto av noe som skal bli deres neste SUV.

Han kom ikke med noen detaljer – selv om den skarpe delen av bildet som så vidt antydet fronten viste en helt glatt snute, slike som er typiske for elbiler. Men skal jeg gjette på størrelsen er den litt under Enyaq, men allikevel bygget på MEB-plattformen.

Schäfer sa akkurat det – at han tre SUV-er klare, alle mindre enn Enyaq – men vi kan trygt regne med at den minste er 2025/26-modellen bygget på Entry-plattformen og en slags parallell til Folkevogns ID1.

Og så sa Schäfer – det er her det begynner å bli interessant – at denne nye SUV-en skal introdusere det ny formspråket som skal hete «Modern Solid».

Det var på tide.

Oliver Stefani begynte som designsjef i Mlada Boleslav i 2015 – og burde hatt god tid på å endre alt som var bygget opp til da.

Han startet hos VW i 1992, jobbet som eksteriørdesigner på Design Center Sitges i 1999 da Volkswagen opplevde et veritabelt designeropprør og kom tilbake til Wolfsburg der han ble sjef for VW eksteriør-design i 2015 – uten vel egentlig å ha satt tydelige spor etter seg.

Så overtok han etter slovakiske Josef Kaban, glimrende type, som forsvant så fort til BMW at Skodas pressemeldinger om den nye designsjefen ikke nevnte den gamle med et ord.

Han så ikke spesielt lykkelig ut på pressebildene fra BMW heller, der det åpenbart var ganske mange lange kniver ute i designavdelingen på den tiden.

I alle fall ble Kaban overført til Rolls-Royce for tre år siden. Han hadde litt erfaring med eksklusive biler – som en av dem som var meget tett på Bugatti Veyron. Men det virket ikke som han trivdes noe bedre for det.

Så giftet Klaus Bischoff – designsjef for Volkswagen – seg med en nær medarbeider og tok konas etternavn som ingen kunne verken skrive eller uttale. Men det gjorde ikke noe, for han fikk en enda høyere posisjon i konsernet: Head of Volkswagen Group Design.

Til nå var det Michael Mauer som hadde totalansvaret i tillegg til å holde kontroll på hele gruppens innsats.

Nå var det blitt mer enn nok med Porsche alene, så for ett år siden flyttet Klaus Zyciora en etasje opp og hentet Kaban tilbake fra BMW-verdenen til rollen som designsjef for Volkswagen.

Og Kaban begynte å smile på alle bildene igjen.

Men for folk som følger med på designer-intriger (og dem er det mange av – både nysgjerrige folk og interessante konspirasjonsteorier) er det to spørsmål.

For det første, hvorfor og hvordan forsvant Kaban så brått fra VW-eide Skoda så alle trodde det var en på hue&r***a-ut-operasjon? Og så er de altså venner allikevel.

Og for det andre: er det Stefani som plutselig har bestemt seg for å fjerne alle Kaban-sporene fra Skoda eller der det Kaban som har foreslått at nå er det kanskje på tide å fornye det gamle kravet om å inkludere i hvert fall noen minner av tradisjonell tsjekkisk Art Noveau inn i Skodas designspråk?

Jeg regner med litt tettere Skoda-kontakt til sommeren – da skal jeg sjekke og melde videre.

Imens får vi vente på en ny mellom-SUV derfra.

Powered by Labrador CMS