-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Opel Grandland Hybrid4, Ultimate
Morna til bensin- og dieselmotorer, velkommen til ladehybrider med 2- og 4-hjulsdrift i oppgradert Opel Grandland. Bedre lys har den også fått.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 10-2021
Opels mål er å være fossilfri i 2028, hvilket betyr å kun tilby batterielektriske modeller. Siden denne prosessen går raskere i Norge enn resten av Europa, fases allerede nå bensin- og dieselvariantene av SUV-en Grandland ut.
Ut fases også X i navnet, så med høstens oppgradering står kun to varianter igjen: Hybrid2 og Hybrid4 hvilket indikerer at framtrekkeren er ny.
KONKURRANSEDYKTIG
Ved å kutte ut motoren på bakhjulene gjøres Grandland mer konkurransedyktig mot de mange kompakte 2WD-SUV-ene.
At motoreffekten reduseres fra 300 til 224 hk betyr trolig langt mindre enn at prisen senkes med 60.000 kroner. Det betyr at oppgradert Grandland starter på 430.000 kroner.
Prisen baseres på de avgiftene som gjelder for ladbare hybrider i skrivende stund. Som for så mange andre små og mellomstore ladehybrider slipper Grandland i foreløpig helt unna importavgifter.
MER PÅ SKJERM
Med oppgraderingen kaster Opel ut siste rest av et førermiljø som ikke er verdig et merke som ønsker å framstå som moderne i 2021. Inn kommer skjermbasert instrumentering på 12 tommer som fluktes av en ti tommer stor infotainment-skjerm. I sum dekker de to skjermene mer enn halve dashbordet.
Men ikke alt påstemplet konservativt hører hjemme i kategorien gammeldags. Takk og pris for at Opel holder fast ved å betjene flere basisfunksjoner som klimaanlegg og lydvolum med knapper/hjul.
Oppgraderingen inneholder også Opels nye ansikt slik det framstår på Mokka, smalt og med et aldri så lite smil om munnen. Ute i hver av munnvikene befinner Opels nye lyssignatur seg med to LED-lamper, om det går an å si det slik.
BEDRE LYS
Opel var, så vidt jeg kan huske, første produsent av hverdagsbiler til å ta i bruk LED Matrix for dramatisk å forbedre bilens fjernlys, den gang med åtte segmenter i hver lykt.
På Grandland økes dette til 84 segmenter for ytterligere å lyse opp mer av kjørefeltet uten å blende forankjørende eller trafikken i motgående kjørefelt.
For å være helt ærlig er jeg slett ikke sikker på om Grandland med nye og smale lys belyser høyresiden av veikanten bedre enn mange andre biler med tilsvarende lysteknologi gjør.
Som en del av Stellantis har Opel rikelig tilgang på teknologi fra de andre merkene i konsernet. Eksempelvis vil mange kjenne igjen girvelgeren fra Peugeot, og fra Peugeot kommer også Night Vision, nattlysassistent hvor infrarød teknologi gjør det mulig å se på instrumentskjermen det øynene i virkeligheten først ser langt senere.
TRE UTSTYRSPAKKER
Grandlands mer markerte framtoning gjør den enda lettere å like enn forgjengeren. Tre utstyrsvarianter kommer: Business Edition, GS Line og Ultimate med 30.000 i prissprang fra første til andre utstyrstrinn og nye 20.000 til toppmodellen.
Med unntak av nattsynsmodulen har GL Line det meste som trengs for å ha det hyggelig i bilen.
Selv om gode stoler og bra sittehøyde foran gjør Grandland til en god opplevelse, yter den enda bedre bak med et av klassens beste bakseter. Den gode sittehøyden kombineres med god støtte, strålende takhøyde og grei plass til føttene under setene foran.
KORT REKKEVIDDE
13,2 kWt batteripakke holder til 55-65 km kjøring. Jeg er redd for at dette kan være i snaueste laget sett i forhold til fremtidige PHEV-krav for avgiftsfritak. Med tomt batteri forbrukte jeg 0,62 liter/mil.
Opel har så langt kvittert ut nær 2000 Grandland i Norge og 300.000 i Europa siden lanseringen sent i 2017. Bilen bygges over samme plattform som Peugeot 3008, men selv med felles Stellantis-teknologi presiserer Opel viktigheten av å holde på egen merkeidentitet innenfor konsernet.
Alt tyder på at en helelektrisk Grandland først kommer med neste modelljustering
VI SYNES
En SUV som tar seg aller best ut fra baksetet, men som helt klart også vinner nye venner med den forhjulsdrevne varianten.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Motor | Hybrid2 | Hybrid4 |
Business Edition | Kr. 429 900 | Kr. 489 900 |
SS-Line | Kr. 459 900 | Kr. 519 900 |
Ultimate | Kr. 479 900 | Kr. 539 900 |
Motor | Hybrid2 | Hybrid4 |
Bensin, 1,6 liter | 200 hk | 200 hk |
E-motor | 110 hk (foran) | 110/116 hk (foran/bak) |
Sum effekt | 224 hk | 300 hk |
Sum moment | 360 Nm | 520 Nm |
Forbruk | 0,13-0,18 liter/mil | 0,12-0,17 liter/mil |
CO2-utslipp | 29-41 g/km | 28-39 g/km |
e-rekkevidde | 53-64 km | 55-65 km |