Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Pagani Project C10
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Paganis neste superbil

Her er de første bildene av Paganis neste superbil som skal vises om noen måneder.

Publisert Sist oppdatert

Foreløpig kjenner vi ikke navnet på erstatningen til Huayra, men under utviklingen har den prosjektnavn C10. Bilen skal debutere i løpet av sommeren, men kommer først på markedet en gang i 2023.

Opplaget blir svært begrenset – kun 300 eksemplarer skal bygges, inkludert både coupé og en roadster som følger senere, og samtlige skal allerede være solgt. Volumet er omtrent som for Huayra som er bygget i rundt 280 eksemplarer.

Selv om testbilen er godt kamuflert kan vi se at den får elementer fra sine forgjengere, Zonda og Huayra – blant annet de sentralt plasserte enderørene med fire uttak.

Det flate partiet bak kabinen vil trolig få aerodynamiske elementer slik forgjengerne har hatt.

Pagani har fortalt Quattroruoto at C10 skal bygges i to versjoner, en med en nyutviklet 6-liters twin turbo V12 fra AMG, samt en med elmotorer. V12-utgaven som ligger fremst i løypa skal tilbys med både manuell og sekvensiell girkasse.

I samme intervju fortalte Horacio Pagani til det italienske magasinet at han også kan hente drivlinje til den elektriske utgaven hos AMG.

Han fortalte videre at maks effekt vil blir på tilsvarende nivå som Huayra, under 900 hestekrefter siden han anser lav vekt som mye viktigere for kjøreegenskapene enn massive muskler, og han har ingen ambisjon om å utfordre de råeste med hensyn til akselerasjon eller toppfart.

Les den klassiske historien om den gamle redaktørs møte med Pagani Zonda

Alle Pagani-modeller har toppfart på under 350 km/t, elektronisk begrenset, og det skal ikke være en eneste kunde som har bedt om å få sperren fjernet eller flyttet høyere. Lav vekt blir et viktig element også for elbilen.

Zonda var oppkalt etter en vind i Paganis fødeland, Argentina, mens Huayra hentet navnet fra vindguden Huayra Tata. Vi kan regne med at han finner et navn i samme gate til C10-prosjektet.

Powered by Labrador CMS