-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Aspark Owl:
Der røyk Rimac-rekorden
Bilen med det underlige navnet Aspark Owl ble opprinnelig bygget for å bli verdens raskeste i akselerasjon. Nå leder den også max-fart divisjonen.
I 2022 satte kroatiske Rimac (etter hvert også en stor eier i Porsche og vaktmester for hele Bugatti) en hastighetsrekord i hyperbil-avdelingen.
For to år siden var de på Papenburg i Tyskland – et stort testanlegg nær grensen mot Nederland – og kjørte 412 km/t med sin Nevera.
Nytt forsøk
I slutten av juni var japanerne der med sin bil – og et ganske internasjonalt følge.
Bilen bygges av Manifattura Automobili Torino – de var der med fullt racing team. Bridgestone er sterkt inne i bildet. Og føreren var tysk, Marc Basseng har blant annet Nürburgring-seire på CV’en.
Første gang jeg møtte denne bilen på Frankfurt-utstillingen i 2017, var det helt klart at det var sensasjonelle aks-tider disse japanerne var ute etter.
Det har de greid, blant annet med 1,78 sekunder til 100.
Giga-effekt
Det skulle nesten bare mangle. Med 1.456 kW (1.953 hk) og 4.600 Nm på hvert bakhjul og 2.120 Nm på hvert forhjul og ikke veldig høy vekt.
Men så tok de den opprinnelige utgaven som bygges i 50 eksemplarer (3,1 millioner euro) og utviklet den til dagens rekordbil: Aspark SP600 der aero og toppfart satt i høysetet.
Den er bare 910 mm høy og har en opphengning med aktiv høydekontroll.
Det var en slik bil som slo til med 438,7 km/t som nå er bokført av Guinness som verdensrekord.
Det er vel ingen som tror at Mate Rimac lener seg tilbake i kontorstolen sin og tenker på helt andre ting.
Han er såpass opptatt av å flytte disse grensene at det kan umulig ta lang tid før han er tilbake igjen med nye rekordforsøk. Og dermed – sikkert – nye rekorder.