-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Store krefter og frisk pust
Audi har presentert sine nye V6 Euro 6 dieselmotorer på det årlige motorsymposiet i Wien. TDI har tatt enda et skritt inn i fremtiden.
De versjonene Audi viste av sine store 3-liters V6 TDI motorer var på 218 og 272 hk. Begge møtte Euro 6-kravene, og begge var stappfulle av små, men betydningsfulle forbedringer.
TDI’ene fyller 25 år i år, og har vel egentlig alltid vært i front blant personbilers diesel-løsninger.
De nye versjonene har massivt flere krefter enn forgjengeren, og byr på dreiemoment inntil 600 Newtonmeter, men det ble allikevel vist at de har bedret effektiviteten vesentlig.
13 prosent mer brennstoffeffektive enn forgjengeren, fortalte Audi.
Mange bekker små …
Dette skyldes ikke dramatiske inngrep. Vi snakker om stempelpinner og stempelfjærer som har lavere friksjon, vi snakker om bunnen og toppen av motoren som nå har hver sin kjøle-loop.
Vi snakker videre om en turbo og en oljepumpe som er forbedret. Og vi snakker om et unikt eksosrense-system der alt er integrert i motorpakka.
Å møte Euro 6 er én ting, men denne standarden setter ikke sterkere krav til CO2-utslipp enn før. Allikevel har de nye motorene i snitt 15 gram lavere CO2-utslipp per kilometer (og som de fleste etterhånden har forstått, så betyr dette også vesentlig lavere forbruk).
Vi kan nok regne med at forbedringene sakte og sikkert finner sin vei inn i de andre medlemmene av den store TDI-familien også.
Lange tradisjoner
Men det er verdt å nevne at Audi har snart ti års tradisjon i å presentere tekniske nyvinninger på dette symposiet.
Ikke å undres over, VW/Audi-høvding Ferdinand Piëch har sterke bånd til Østerrike (det er ikke sjelden han sprekker store tekniske nyheter når han har gjesteforelesninger for studentene ved Wiens Tekniske Høyskole), og store deler av VW/Audi-formuen befinner seg i Østerrike,
Her har de presentert den første TFSI-motoren, her dukket den første TDI Biturbo opp, og her fikk verden første glimt av V6 TDI-versjonen for Le Mans bilen, R18 e-tron.
Og derfor nøyde de seg heller ikke med disse motorene i år. I tillegg kom de nemlig med den nye dobbelclutch syvtrinns kassa for biler med forhjulsdrift og motoren i nord-syd posisjon. Også den hjelper til med friskere pust: nedgang i CO2 på 10 gram/km, loves det.