-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny undersøkelse:
Også tyskere vil ha elbil
Fallet i det tyske elbilsalget har fått stor oppmerksomhet i en rekke land, inkludert Norge. Men en fersk undersøkelse viser at også tyskere ønsker seg en elbil i fremtiden.
Dette kommer frem i Continentals mye «Mobility Study», som ble lagt frem nylig.
– Det store fallet i elbilsalget i Tyskland har fått mye oppmerksomhet i elbillandet Norge hvor 9 av 10 nye biler nå er elektriske, men det er interessant å se at unge tyskere absolutt ikke er negative til elbiler, sier Casper Svanemose, sjef for marked og kommunikasjon for Continental i Norden.
I Norge er nå rundt 25 prosent av bilparken elektrisk, mens det tilsvarende tallet i Tyskland bare er tre prosent. Da tyske myndigheter stoppet kjøpinsentiver for elbiler i 2024 stupte salget, og har gått ned med rundt tretti prosent sammenlignet med i fjor.
To av tre unge vurderer elbil
Likevel sier 64 prosent av tyskerne mellom 18 og 34 år at de tror deres neste bil er fullelektrisk. Halvparten av de mellom 25 og 34 år sier de vil kjøpe en elbil neste gang, selv uten subsidier fra myndighetene. Undersøkelsen viser imidlertid at jo eldre man er, jo mer skeptisk er man til elektriske biler.
Det er også tydelig at hybridbiler fungerer som en bro mellom biler med kun en forbrenningsmotor og en som er helelektrisk. 43 prosent av de som i dag kjører en hybridbil i Tyskland svarer at deres neste bil definitivt er helelektrisk, mens kun 12 prosent av de som kjører en bensinbil, som ikke er hybrid, mener det samme.
Undersøkelsen viser også at over halvparten av unge tyskere under 35 år ser på bilen som et statussymbol, og 84 prosent – uavhengig av alder – mener det er viktig å eie en bil. 51 prosent av de under 35 år sier de ser frem til selvkjørende biler, slik at de kan lese, spille spill eller jobbe mens de kjører bil.
Interessant tall
– Dette er interessante tall for oss i Continental, som er en av verdens største teknologileverandører til bilindustrien. Vi har i mange år jobbet med ulike teknologier for selvkjørende biler, sier Svanemose.
74 prosent av de under 35 år ønsker seg en AI-stemme som kan gi dem selskap og komme med reisetips – eller for eksempel finne frem til ledige parkeringsplasser under kjøreturen.
– Dette er en tjeneste vi allerede har utviklet hos Continental sammen med Google Cloud. Det er rett og slett som en virtuell reisekamerat.
Stor forskjell mellom land
Continentals Mobilty Study viser at det er stor forskjell mellom ulike land, og hvordan innbyggerne ser på ny teknologi som kunstig intelligens i biler.
Ni av ti kinesere mener denne type teknologi er positivt, mens bare halvparten i USA og Tyskland mener det samme.
Et flertall i alle land hvor undersøkelsen er gjennomført ønsker seg større infotainment-skjermer i bilene, og 67 prosent av de spurte i Japan mener denne bør være stemmestyrt, mens kun 43 prosent i Tyskland svarer det samme.
Undersøkelsen viser også at mange, spesielt i Tyskland, er bekymret for kostnadene forbundet med bilkjøring. Over halvparten av de spurte i Tyskland er redde for at bilkjøring snart blir for dyrt for dem.
Bærekraftige dekk
Når det kommer til bærekraftige dekk er det stor enighet om at dette er viktig. 84 prosent av de spurte i Tyskland mener det er viktig at dekk blir resirkulert og at de inneholder en høy andel bærekraftige materialer.
65 prosent av de under 35 år sier de er villig til å betale mer for dekk om de er produsert mer bærekraftig, mens for alle aldersgrupper er tallet 44 prosent.
Continental Mobility Study er gjennomført med å intervjue over 5000 mennesker i Tyskland, Japan, Kina, USA og Frankrike.