-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazdas fremtid på norske veier
Mazda arrangerer i disse dager en internasjonal pressekonferanse om fremtidsteknologi. Arena er Groruddalen, Oslo, Norway.
Det er samarbeidet med organisasjonen Hy-Nor som medfører at Mazda nå inviterer europeisk presse til Oslo. Og årsaken er enkel – Norge er eneste land utenfor Japan hvor det er mulig å fylle tanken på en hydrogenbil i full offentlighet.
Nylig åpnet Statoil sin nye stasjon på Økern i Oslo, og her er hydrogenpumper på plass. Tilsvarende anlegg finnes også i Drammen, Grenland og Stavanger mens flere byer på sør- og vestland er på planleggingsstadiet.
Og hydrogen er en viktig del av Mazdas fremtid. Deres rotasjonsmotorer lar seg nemlig relativt enkelt konvertere til å kjøres på hydrogen som alternativ til bensin.
Fra Japan til Norge
Mazdas første modell er basert på RX-8 og ble lansert i 2004. Siden 2006 har den blitt tilbudt på utleiemarkedet i Japan, og nå er turen kommet til Norge.
Her kan du lease en bil for kr 16.000 per måned, og da kjører du sportsbil i kollektivfeltet og passerer gratis gjennom bomringen med ren samvittighet.
Utseendemessig og i interiøret er ”RX-8 Hydrogen RE HyNor” ganske lik en vanlig RX-8. Den har plass til fire personer, men egner seg dårlig til lange turer siden bagasjerommet er okkupert av en stor gasstank som rommer 105 liter, tilsvarende 2,7 kg hydrogen.
Det gir bilen en utslippsfri rekkevidde på ca 100 km, mens en 5-liters bensintank sørger for 45 kilometer ekstra kjøring. Bilen har arvet et sportslig chassis fra RX-8, men effekten er tunet ned til 109 hk, enten du fyrer med hydrogen eller bensin.
GÅ TIL MILJØ OG BIL-SIDENE VÅRE
Familiebil
Andre skudd på stammen er Premacy Hydrogen RE Hybrid, basert på Mazda5 som den heter på våre breddegrader.
Her er rotasjonsmotoren den samme, men supplert med en elektrisk motor og litium-ion batteripakke. Til sammen gir dette en effekt på 150 hk og et dreiemoment på 350 Nm.
En hydrogentank på hele 150 liter kombinert med en bensintank på 25 liter, gir kjørelengde på hhv. 200 pluss 400 kilometer. Den store hydrogentanken får plass der tredje seterad normalt sitter, slik at bilen fortsatt har et bagasjerom og plass til fem personer.
Mazda starter utleie av denne i Japan i disse dager, men den ”store” bensintanken gjør at den ikke aksepteres som hydrogenbil med avgiftsfritak i Norge.
Den første Mazda hydrogenbilen kom til Norge i fjor høst
Pionerer
Vi er blant de første journalister som har kjørt begge bilene på norsk jord.
RX-utgaven kjennes som en litt slapp utgave av sportsbilen den er basert på mens Premacy-utgaven har et relativt høyt støynivå når den kjøres på hydrogen, noe som ble kraftig redusert da vi switchet til bensin. På begge bilene skjer det via en knapp på dashbordet.
De som ønsker å være i front med ny teknologi, har nå en glimrende anledning til å skaffe seg en morsom fireseter som gir fordeler på linje med en elbil. Selv om leieprisen på kr 16.000 per måned kan virke stiv, er kostnadene ved å tanke hydrogen på nivå med bensinpriser.
Mazda har klare strategier for å bidra til en renere fremtid, noe du snart kan lese mer om her på BilNorge.no
LES ALT VI HAR SKREVET OM MAZDA OG MILJØ HER PÅ BILNORGE.NO