NITRA 2006
Attack K1
NITRA 2006
Attack K1
NITRA 2006
Attack K1
NITRA 2006
Bojnice slott
NITRA 2006
Cachtice slottsruin
NITRA 2006
Tatra - en av dagens modeller
NITRA 2006
Den forrige Roomster?
NITRA 2006
Eneste snev av cee'd på utstillingen hang på veggen
NITRA 2006
En viss familielikhet kan spores
NITRA 2006
"GAZeller" som kan brukes til litt av hvert
NITRA 2006
Hyundai Getz Cross
NITRA 2006
Lada Kalina - kun én airbag er standard
NITRA 2006
Lada Kalina
NITRA 2006
Lada Kalina - god plass i motorrommet
NITRA 2006
Lada og GAZ var godt representert på Nitra
NITRA 2006
Det er ikke bare internasjonale flagg som mangler her
NITRA 2006
Skoda har gjort det før
NITRA 2006
Tatra - nesten t(e)atralsk
NITRA 2006
Tatra - store på lastebiler med trekk på mange hjul
NITRA 2006
Tatra - tung ynde med hekkmotor i rallyklær

NITRA: – ikke akkurat Paris!

"På bilutstilling? Velg og vrak" var overskriften på BilNorge, så da var det bare å begynne å velge. Vi fant ikke mange andre som snakket norsk på NITRA.

Publisert Sist oppdatert

Uhøytidelig reisebrev fra ivrig BilNorge-leser - Knut N.

“14th International Exhibition for Passenger and Commercial Vehicles and Accessories sto det i reklamen for NITRA’s årlige bilutstilling. Ettersom turen gikk til Bratislava, Slovakia i samme tidsrom var det naturligvis spennende å besøke en International bilutstilling.

Det er etter hvert noen år siden NAIAS i Detroit ble avlagt en visitt, og har man først vært på én slik utstilling har man gjerne lyst til å gjenta det.

Nå var ikke forventningen til Nitra like store som til Detroit selvfølgelig, men Slovakia er absolutt i ferd med å bli et billand. Det er ikke få bilmerker som lages der; Peugeot i Trnava, VW, Audi (bl.a. Touareg og Q7) i Bratislava, i tillegg har VW et anlegg i Martin. Og ikke å forglemme KIA som har valgt å etablere seg i Mojs, en del av Zilina by.

Andre halvdel

Slovakia, som ofte forveksles med Slovenia, er ”den andre halvdelen av det tidligere Tsjekkoslovakia. Hovedstaden er Bratislava – ”Blava på folkemunne, én times kjøretur fra Wien, to timer fra Budapest og tre timer fra Praha.

Det er drøyt fem mill. innbyggere i landet, og en viss arbeidsledighet – mest i øst som grenser til Polen, Ukraina og Ungarn. Faktisk ligger Europas geografiske sentrum i dette “lille landet, hvor naturen og årstidene har mange fellestrekk med Norge.

Skisport- og fritidsmulighetene er svært gode i Tatra-fjellene. Slovakerne er hyggelige folk, og mafia eksisterer ikke etter inntreden i EU. Veistandarden er blandet, omtrent som her hjemme, men med noe dårlig vedlikehold på mindre veier. Nye motorveier vokser imidlertid frem der behovet finnes, og som så mange andre steder i de nye EU-landene går utviklingen fort!

Lavkost

Grunnen til at Slovakia er et attraktivt sted for bilproduksjon, er selvfølgelig beliggenhet og arbeidskraft, men også kostnadsnivået. Medlemsbladet til NAF (Motor) hadde en artikkel nylig hvor de brakte en sammenligning av produksjonsutgiftene per time for en bil, i de forskjellige land.

I Tyskland ligger timeprisen på 435 kroner, Vest-Europa for øvrig 237 kroner i timen. Kina ligger på 55 kroner, men i Slovakia koster det kun kr. 43,50 per time å produsere bil!

Hjemmebygg?

Så under disse forutsetningene var det bare å glede seg til hva den 14. internasjonale bilutstillingen i Nitra hadde å by på. Den nye KIA CEE’D måtte da være på plass? Og kanskje noen andre prototyper? Det er vel ikke tvil om at enkelte KIA’er også kommer til å komme med Hyundai-karosserier?

På samme måte som Tsjekkia er også Slovakia et Skoda-land. Det er for eksempel billigere å forsikre en Skoda enn andre biler. Så det var nok grunnen til at nettopp faceliftede Skoda’er ble vist.

Men hos KIA var det bare gamle modeller som ble presentert på ”hjemmemarkedet”. Det eneste man kunne se var et bilde av den kommende CEE’D på veggen.

Heller ikke hos Hyundai var det noe nytt å se. Bortsett fra en ganske morsom Cross-over. Det var et stylingfirma som i samarbeid med Hyundai-importøren hadde utstyrt en Getz med det som behøves for å skape en slik bil, og denne Hyundai Getz CROSS var faktisk veldig fin.

Det er jo mange produsenter nå som gjør det samme, og eneste forskjellen er jo gjerne plastikken og prisen, så lenge de fortsatt leveres uten firehjulstrekk.

(Inter)National

Faktum er at når det kommer til utdeling av tittelen ”International i forbindelse med bilutstilling, ligger ikke lista særlig høyt. Utstillingene på Lillestrøm er mye bedre. Og der snakker folk et språk man kan forstå.

Det er ikke lett å finne verken tysk eller engelsktalende på utstillingen i Nitra. Det er litt synd, for det er jo et og annet som kan være litt spennende å vite mer om. LADA og GAZ for eksempel finner man ikke i Detroit eller på Lillestrøm. Men her satset de faktisk like sterkt som de andre.

Veteraner og verktøy

Veteran-avdelingen var litt øst-eksotisk, med en nydelig Tatra i rallyklær! Utenfor viste Tatra det de lager i dag, ved siden av Paris-Dakar rally-lastebiler.

Og på verktøy-utstillernes område fant vi en Attack K1 som er laget på en liten fabrikk i Bratislava. Denne kit-car modellen er ikke ny, og om den fortsatt lages er litt usikkert men hjemmeside har de i alle fall: http://www.k1-styling.sk/

Så glem denne ”internasjonale bilutstillingen”, du får dekket behovet i løpet av samme tid i noen av de større bilforretningene i Norge. Bruk i stedet tiden på å reise litt rundt.

Det er nesten ikke en fjelltopp det ikke ligger et slott, eller en ruin på. På noen få timer kan man se minst 7 – 8 av disse. Og det er virkelig veldig imponerende for en østlending, selv om man har vært i Halden.

Her er det tydelig at dersom man skulle regjere så måtte man være fysisk tilstede. Byggverkene blir ikke mindre imponerende av at de ligger på nesten totalt utilgjengelige fjelltopper eller høyder.

Og på turen tilbake til Bratislava er det uunngåelig å se den nye KIA CEE’Den helt umaskert i trafikken. Og når sant skal sies, er det faktisk det beste stedet å se en ny bil.

cee’d virker stor, veldig moderne og attraktiv. Det blir etter alt å dømme en suksess selv om den vises frem i Paris først. De valgte nok ikke å bygge fabrikk i landet kun på grunn av navnet; SlovaKIA.

Powered by Labrador CMS