-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Taxi for Ny Jårk
New York City skal ha nye taxier. Tre finalister er valgt ut.
Det virker ganske utrolig. Her snakker vi om et skikkelig prestisjeprosjekt. I løpet av de neste 5 årene skal det kjøpes 13.000 nye taxier i NYC.
Det har vært konkurranse mellom leverandører, som har kommet opp med nye konstruksjoner og ny design. Nå er de tre finalistene valgt. De kommer fra Ford, Nissan og Karsan.
KarHvem?
Karsan er en forholdsvis fersk tyrkisk bilprodusent som fremstiller bl.a. Citroën, Peugeot og Renault på lisens.
Det er ganske utrolig at et fullstendig ukjent selskap har rast forbi alle de etablerte (bortsett fra to) i denne konkurransen. Masse applaus til dem også, fordi de er de eneste som har designet en spesiell bil til dette formålet.
New Yorks drosjer drives av private, ofte er det ganske store flåte-eiere, men det finnes også enbils-eiere. Hele virksomheten styres imidlertid av New York City Taxi and Limousine Commission som regulerer spesifikasjonene på bilene og fordeler lisenser.
Én vinner
Det er de som står bak Taxi for Tomorrow-programmet som skal munne ut i valg av bil i løpet av en måned eller to.
For vinneren bør dette bli et skikkelig løft. Det er snakk om mange biler, og med kontrakten følger en ti års eksklusivitetsavtale. Litt annerledes enn i dag da taxiflåten i NY er levert av ni forskjellige produsenter.
Checker
Det ser ut som om myndighetene ønsker seg tilbake til Checker-perioden. Checker bygde jo utelukkende taxier en periode, og i 60-årene hadde de nesten monopol i de store amerikanske byene.
I New York ble det forresten slutt på Checker-perioden i juni 1999. To Checker Cab var tilbake i New York det året, og begge konkurrerte om hvem som kunne holde seg i trafikken lengst.
3F89 ga opp i mai, mens Earl Johnsons 1N11 varte helt til juni. Den ble feiret av Kommisjonen med et stort party på Times Square med en kjempekake, nesten 1:1, som så ut som en Checker. Bilen ble senere solgt på en Sothesby-auksjon for 134.500 dollars.
Det skal bli spennende å se hvilken bil valget faller på. Den tyrkiske bilen er konstruert helt for formålet, der kreves det ingen ombygginger. I motsetning til Fords Transit Connect versjon, og den Taxi-utgaven Nissan foreslår på NV200-van’en.
Verdifullt
Både Nissan og Ford peker på den enorme marketing-muligheten det er å ha sine biler rullende på New Yorks gater med millioner av brukere. Folk fra hele verden kommer til å bli eksponert for disse bilene.
Det høres nesten ut som om disse to er villige til å subsidiere salgssummen over marketingbudsjettet. Mens lille Karsan, stakkar, de kan ikke bruke dette for å selge flere biler. Så de er nødt til å gå inn med anbudet som om det var en ren forretning uten ekstra agendaer.
Men de legger også inn et stort service-, skade- og treningssenter i New York City som kommer til å beskjeftige i hvert fall 100 personer. Kanskje en ekstra liten gulrot?
Miljøvalg
Både Ford og Nissan snakker om mulighetene for at deres biler skal kunne leveres som rene el-biler, selv om de bilene som vurderes nå bruker konvensjonelle forbrenningsmotorer.
Karsan, derimot kan levere sin bil, med bensin-, diesel- eller CNG-forebrennende motor. Eller med bensin- eller diesel-hybrid, eller som ren el-bil.
Dessuten er det vel ingen tvil om hvilken bil som ser best ut.
Hvis du vil gi den smarte Karsan et ekstra løft, kan du jo bare delta i Kommisjonens undersøkelse. De sier at publikum skal få være med på å avgjøre, de sier ikke hvilket publikum.