-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Taket nede for mindre penger
Prisklasse mellom 150.000 kroner og 300.000 kroner:
Honda S2000 (1999-2009)
Honda er et spesielt bilmerke. En ren ingeniørfest av et selskap, som bygger alt fra små personlige transportører med ett hjul, til snertne privatfly. Og innimellom der har de tid til å lage biler også. Blant de definitive høydepunktene på merittlisten er Honda S2000 – bilen som hadde (og kanskje fortsatt har?) verdensrekorden for effekt per liter for en bensinmotor uten sugehjelp. Og for en motor det er. To liter (derav navnet), 240 hestekrefter og rødmerking på 8900 omdreininger!
Ved midtlivsoppdateringen i 2004 ble motoren oppgradert til 2,2 liter, men beholdt effekten (og navnet). Dreiemomentet økte en smule, men rødmerkingen falt til 8000 omdreininger..
VTEC-teknologien er nærmest legendarisk blant motorentusiaster, og S2000 står kanskje igjen som den beste representanten for motorene.
S2000 er viden kjent for sin solide byggekvalitet, og det skal godt gjøres å finne mer fornøyde bileiere enn de som har hoppet på S2000-bølgen.
Noen nedturer er det riktignok å finne for dem som ikke er dedikert nok. De digitale instrumentene har kanskje ikke tålt tidens tann like godt som bilens design forøvrig, og er man ikke vant til VTEC-karakteristikken, kan man oppleve at de 240 hestene som bilen skal ha, er på beite på andre siden av fjorden ved normal kjøring – det vil si kjøring på moderate turtall.
Som VTEC-entusiastene sier: Livet starter ved 5000 omdreininger.
Fakta Honda S2000
Motor
1997ccm, R4 bensin
Effekt
240 hk, 208 Nm
Fart
0-100 6,2 sek., toppfart 241 km/t
–
Mercedes SLK (2004-2011)
Andre generasjon SLK dro med seg designelementer fra den langt større og dyrere Mercedes SLR McLaren, og ble samtidig en helt annen bil å kjøre enn forgjengeren. Kjøreegenskapene ble kraftig strammet opp, og motorutvalget er rikt – helt fra SLK200 (163 hk) til SLK 55 AMG (400 hk i Black Series-utgaven).
Kvaliteten på andre generasjon SLK er jevnt over god, og dette var bilen hvor Mercedes introduserte «Airscarf» - i praksis en luftedyse i nakkestøtten som puster varm vind i nakken på de to i bilen. Snedig. SLK fikk en facelift i 2008.
Fakta Mercedes SLK200 K (2008):
Motor
1796 ccm, R4 kompressorbensin
Effekt
184 hk/250 Nm
Fart
0-100 7,9 sek., toppfart 236 km/t
–
Volkswagen Eos (2006-2014)
Nei, Eos er langt i fra den mest spennende cabrioleten her. Men når det gjelder forutsigbarhet er det lite som slår Volkswagen Eos. Oppkalt etter den greske gudinnen for morgengry gir Eos en luftig følelse, selv om man føler man sitter i en Golf.
For Eos er i stor grad bygd på Golf V. Akkurat som sine konkurrenter fra samme tidsperiode, som Ford Focus CC, Renault Megane kabriolet og Peugeot 308 CC, har Eos et foldbart ståltak. Dette er grunnen til at alle disse bilene sliter med en noe forvokst bakende.
Motortips: 1,4-literen med 160 hestekrefter. Kraftig, økonomisk og lettkjørt.
Fakta Volkswagen Eos 1,4 TFSI
Motor
1390 ccm, R4 turbokompressorbensin
Effekt
160 hk/240 Nm
Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 215 km/t