-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selger brukt Rambo-Lambo
Hva sier du til en brukt Rambo-Lambo, Lamborghini LM 002? Den ultimate godbiten av en ørkenracer står for tiden i gateversjon til salgs hos Porsche Center i Stavanger.
Om du planlegger et privat ørkenrace, eller bare er genuint bilinteressert og har drøyt to millioner kroner som brenner i baklomma, er det bare å ringe Martin Stehl i Stavanger.
Fartsudyret
– Dette er et unikt eksemplar, og ja, jeg har kjørt den. Et fyrverkeri av en gatebil som tar deg til 100 km/t på rundt 7,5 sekunder, men jeg har ikke testet ut toppfarten (oppgitt til over 210 km/t) og heller ikke cruiset med den på Solastranda, sier en opprømt Martin Stehl, salgssjef for brukte biler hos Porsche Center i Stavanger.
Bilen Stehl snakker om er udyret Lamborghini LM 002, populært kalt Rambo-Lambo, et fartsmonster som i første versjon (LM 001) var utviklet for militært bruk i ørkenaktige områder og til oljefolk med sand mellom tærne. Karosseri i glassfiber og aluminium skulle spare vekt.
Countach-motoren
Så skulle det vise seg at bilens militære egenskaper ikke holdt mål. Lamborghini forsøkte deretter å redde stumpene ved å konvertere bilene til sivilt bruk. Interiøret ble oppgradert med skinn, klima, elvinduer og ellers alle komfortkrav i 1980 årene.
Men rosinen i pølsen er uten tvil motoren, Lamborghinis 5,2-liters V12 hentet fra Countach og koblet til en femtrinns manuell girkasse som sparker 415 hk ut til alle hjulene. Dette var sånn sett Lamborghinis første firehjulsdrevne SUV.
Med tanke på at bilen veier rett over tre tonn, høres ikke 415 hk ut som overmotorisering, men Stehl kan bekrefte at den sand/gullfargede fireseteren med kremfarget skinninteriør er rask nok. Form og konstruksjon gjør den lite egnet som bybil, og den er tungparkert i trange smug.
Men som ultimat samlerobjekt kjører få opp på siden av Lamborghini LM 002, visstnok bare bygd i 328 eksemplarer.
Ingen kjendishistorie
– Så vidt jeg vet har det ikke rullet noen Lamborghini LM 002 på norske skilter siden skipsreder Petter Sundt eide en slik sent i 1990-årene, mener Stehl. Han legger til at dette er et sjeldent pent eksemplar med kun 19.500 km på telleren.
En BilNorge-leser kan imidlertid fortelle at det var en tilsvarende modell innom Norge i forbindelse med Gumball 3000 i fjor.
– La oss få høre bilens kjendishistorie?
– Det er mange kjendiser som har kjørt og eid biltypen, men ikke dette eksemplaret. Dette er heller ingen ørkenbil, men tilpasset gatekjøring i Europa. Lamborghinien er kjøpt ny i Tyskland og har vært i tyskerens eie til Classic Car Asset Management her i Stavanger tok bilen til Norge og registrerte den på norske skilt i 2014. Det er for dem vi selger bilen, sier Stehl.
Bilen inngår i en samling og selges for å gi plass til andre objekter. Den har således intet med oljekrisen på Vestlandet å gjøre, presiserer Stehl.
– Er det mulig å selge en 27 år gammel bruktbil priset til 2,1 millioner kroner i Norge?
– Det er én dag siden vi la den ut for salg, og vi har allerede hatt flere henvendelser. Lamborghinien vil også bli lagt ut for salg i utlandet.
Du kan se flere detaljer i Finn-annonsen