-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
VIDEO: Bli med en runde på Isle of Man
Vanligvis forbindes Isle of Man med verdens tøffeste mc-race, men det hindret ikke Subaru-fører Mark Higgins i å sette en superrask runde der.
Mark Higgins er født på Isle of Man, så han kjenner landeveiene her som sin egen bukselomme. I tillegg har han en nasjonal og internasjonal rallykarriere som strekker seg over tre tiår.
For to år siden kjørte han den 37,73 mile (ca. 60 km, og nesten tre ganger så lang som Nordsløyfa!) lange landeveisbanen i en standard WRX STI på 19 minutter og 26 sekunder (snittfart 187 km/t), men konstaterte at det var mulig å kjøre enda raskere med en råere bil.
Subaru of America tok utfordringen, og sammen med ProDrive (racing- og rally-spesialister) og STI (Subarus egne spesialister), skreddersydde de en bil for dette spesifikke formålet med hele 600 hester.
Bilen som ble benyttet var en spesialutgave av WRX STI med hele 600 hester som ble preppet spesielt for denne anledningen.
Og resultat kom – Higgins kjørte runden på 17 minutter og 35 sekunder, tilsvarende en snitthastighet på 128,73 mph (ca. 207 km/t) på svingete landeveier og gjennom trange landsbyer.
På videoen under kan du følge Higgins gjennom den lange traseen, men ikke nok med det – han kommenterer også sin egen kjøring underveis.
Jeg kan love det er et adrenalinkick å se ham i hastigheter opp til drøyt 280 km/t på veier så smale at et nys på feil sted kan være fatalt.
Videoen inneholder også telemetri som blant annet viser hastighet, turtall, gir og G-krefter i alle retninger.
Sensorer på Higgins kropp viser puls og kroppstemperatur, og ikke uventet flyr pulsen opp i 150 på det mest ekstreme. Kanskje du får like høy puls av å se videoen.
Higgins uttalte etter rekordrunden at spesialbilen ikke var så mye raskere enn en standard WRX STI på rettstrekkene, men den akselererer raskere og kan holde vesentlig høyere fart gjennom de mange kurvene.
Unn deg 20 minutters pause fra hverdagen og følg Mark Higgins rundt Isle of Man TT Course.