Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©
Mazda CX-5
Foto: Automedia©

Neste Mazda CX-5

Her er Mazda i ferd med å teste sin norske bestselger i ny innpakning. Den kan snart stå på en scene, men er et stykke unna garasjen din.

Publisert Sist oppdatert

Da CX-5 ble lansert i 2011, var den første modell basert på Mazdas SkyActive-teknologi, hvilket innebar at absolutt alt var nytt, fra plattform, chassis og karosseri til motorer og girkasser.

Bilen ble en umiddelbar suksess i Norge, og har i perioder vært Norges mest solgte SUV. I fjor og hittil ble den kun slått av Outlander og RAV4 som begge kan skilte med hybridteknologi, noe som foreløpig ikke er tema hos Mazda.

Etter fem år på markedet nærmer det seg uvilkårlig et generasjonsskifte, selv om CX-5 fikk en facelift i 2014. Trolig kommer den på markedet sent i 2017 som en 2018-modell.

Til Los Angeles?
Mazda ønsker ikke å kommentere saken, men det er ikke umulig at vi får mer informasjon når LA Auto Show åpner i midten av november.

Mazda har nemlig droppet Paris-utstillingen i høst, til fordel for Los Angeles. USA er jo verdens viktigste marked for SUV-er, så det kan være en fin anledning til å vise neste CX-5.

Trolig velger Mazda å holde bilen i tilsvarende format som dagens modell, og sannsynligvis fortsetter de å bruke samme plattform i en revidert utgave.

Evolusjon
Designmessig blir den heller ingen revolusjon. Vi har jo sett at nyere modeller som lillebror CX-3, storebror CX-9 og den spesielle Kina-modellen CX-4 følger samme designretning som CX-5.

Drivlinjene blir de samme som i dagens modell, der dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir er mest populært. Men Mazda har også gode alternativer for dem som foretrekker bensinmotor.

CX-5 med forhjulsdrift er nok et populært alternativ i mange land, men i Norge er AWD-andelen over 97 prosent. Og slik vil det nok være – også etter generasjonsskiftet.

Powered by Labrador CMS