Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Konseptet Renault Trezor i Paris.

Renaults eldrevne GT

Med konseptet Trezor hinter Renault både om fremtidig designretning og teknologivalg.

Publisert Sist oppdatert

Trezor er naturligvis en av stjernene på Paris Motor Show fordi den peker ut retningen for Renaults fremtidige design. Således representerer toseteren neste kapittel i Renaults veivalg under i designsjef Laurens van den Ackers regime.

Van den Ackers historie hos Renault går tilbake til 2009 og konseptet DeZir som et par år senere ble til Clio. Siden har han fylt på med suksessrike modeller.

Den smale grillen på Trezor og elementer fra luftinntak kan bli å finne på fremtidige Renaulter, og van den Ackar la under presentasjonen av bilen ikke skjul på at måten å åpne taket på er som å løfte av lokket på en juveleske, for å se hva som skjuler seg på innsiden.

Dette er fortsatt en historie om kjærlighet, proklamerte van den Acker mot bilen, en elmotorisert Grand Tourer med 350 hk og 380 Nm i moment, med akselerasjon til 100 km/t på under fire sekunder, som hinter mot Renaults satsing i Formel E og som under lokket inneholder siste generasjon teknologi i forhold til oppkobling og til autonom kjøring, alt pakket inn i helrødt.

Bilens 1,08 meter høye silhuett peker derimot mot en klassisk, stor GT, 4,70 meter lang og 2,08 meter bred. Vekten bikker så vidt 1600 kilo inkludert de to batteripakkene. Om rekkevidden sier Renault intet.

Trezor kjøres i tre modi: normal, sport og autonom. Renault hevder at den autonome funksjonen ikke bare viser hvordan trafikken kan avvikles sikrere, men også hvordan de om bord kan utnytte tiden til mer fornuftige ting enn blindt å stirre på veien og øvrig trafikk.

I likhet med konsepter fra andre produsenter representerer Trezor nok et skritt på vei mot en ny måte å reise på.

Van den Ackers stil slår tydeligvis an hos bilkjøperne. Renault har så langt i år vokst med 12,6 prosent i EU/Efta-området, ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.

Powered by Labrador CMS