-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nissan propper Micra med sikkerhetspakker
Femte generasjon av Nissan Micra hjelper til med å løfte sikkerhetsnivået i småbilklassen opp til det skjerpede fem stjerners Euro NCAP-nivået. Bilen ankommer Norge i mai.
En helelektrisk versjon, eller i det minste ladbar hybridutgave, hadde løftet småbilen Micra opp på svært et interessant nivå.
Men Nissan, kjent i Norge for blant annet suksessrike modeller som elektriske Leaf og SUV-en Qashqai, falt av kommersielle hensyn ned på å bygge en helt konvensjonell småbil.
Derimot ser det ut til at Nissan ikke våget å konstruere en bil uten at den kommer seg helskinnet gjennom det skjerpede testprogrammet til Euro NCAP hvor det nå kreves aktive førerstøttesystemer for å oppnå full score, altså fem stjerner.
Så i likhet med hva Kia har gjort med Rio har Nissan fylt Micra opp med automatisk nødbremsing (AEB) for å unngå å kjøre på bilen foran. Dette kombineres med aktiv kantlinjeleser som sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet.
Fint at Micra også leser trafikkskiltene, varsler trafikk i speilenes blindsoner og kan utstyres med fire videokameraer slik at miljøet rundt bilen ses i fugleperspektiv.
I sum er det riktig at ingen andre småbiler i dag tilbyr så omfattende sikkerhetspakke, bare trist at full sikkerhetspakke betinger at det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene.
2017-utgaven av Micra er ny tvers gjennom, lavere, bredere og lengre enn forgjengerne og har romsligere interiør.
Micra generasjon fem leveres med 7 tommer stor skjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.
Micra er en av Nissans viktigste biler i Europa og solgt i 65.100 eksemplarer i fjor, i følge tall fra JATO Dynamics. Målet er å øke dette til 100.000 i 2018.
Nye Micra skal ikke lenger bygges i Storbritannia, men produksjonen flyttes til alliansepartner Renaults fabrikk i Flins. Dette er første personbilmodell Renault bygger for Nissan ved en fransk fabrikk.
I en tid med sterk fokus på NOx-utslipp fra bilene, overrasker Nissan ved å gjeninnføre dieselmotor i Micra, en firesylindret 1,5 liter som yter 90 hk.
Videre kastes dagens tresylindrede 1,2 liter/80/98 hk ut og erstattes med 0,9-liter turboladet tresylindret bensinmotor som yter 90 hk. Minste motor på én liter yter 73 bensinhester.
Nye Micra skal bygges på Renault-Nissans CMF-8 fleksible arkitektur som også blir å finne i Nissan Juke og Note, i Renault Clio og Captur samt i Daciaene Sandero, Logan og Duster.