Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS

Audi viser seg fra den sprekeste siden

Audi presenter sin første RS 3 Sedan i Paris. Men de har også klar en heftig racingversjon.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig er dette en bil vi fikk signaler om allerede i 2011 da Audi viste A3 Sedan for første gang på Genève-utstillingen.

I 2015 ble RS 3 realisert, men kun som femdørs Sportback.

Men nå er snart ventetiden over for de som har gledet seg til RS 3 Sedan. I Paris står den utstilt, og neste sommer skal den i salg. Nå nevner Audi bare USA og Kina i denne omgangen, men det må da være mulig å få bilen til Europa også?

Femsylindret symfoni
Under panseret sitter den femsylindrede 2,5-literen i helt ny utgave, slanket med 26 kg. Nå yter den 400 hester, 33 mer enn Sportbacken, og har et dreiemoment på 480 Newtonmeter (+ 15 Nm) i området mellom 1700 og 5850 omdreininger.

Omsatt til ytelser gir det en akstid på 4,1 sekund og en toppfart på 250 km/t. Men om du ønsker løfter Audi sperren slik at den først slår inn ved 270 km/t.

Og jeg tror på Audi når de lover et fantastisk lydbilde fra femmeren. Vi kjenner jo denne fra andre Audi-modeller og vet hva vi har i vente. Lyden kan sågar endres via Audi Drive Select.

Syvtrinns S tronic dobbel clutch girkasse er standard, og kreftene fordeles til alle fire hjørner via quattro-systemet. Jo mer sportslig man kjører, dess mer krefter går til bakakselen.

Individuell styring
Via Drive Select kan man påvirke quattro, styring, girkasse, motor og de justerbare eksosflapsene. Disse elementene kan påvirkes manuelt i tre modi – Comfort, Auto og Dynamic.

Det samme gjelder chassiset om man velger RS Sport Suspension Plus med adaptiv demperstyring.

Den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) er tilpasset kjøreglade mennesker og har en egen Sport-innstilling som tillater kontrollert sladding, men den kan selvsagt også slås helt av.

RS 3 er senket med 25 mm sammenlignet med en A3, og sporvidden er økt med 20 mm foran og 14 mm bak. Bremsene foran har en diameter på 370 mm og 8-pots calipere mens de bak har skiver på 310 mm.

Standard hjulutrustning er 19-tommere med 255/35 dekk, og belysningen består av LED hoved- og kjørelys – med matrix som ekstrautstyr.

Racerbil
Ved siden av den vanlige RS3 Sedan på messen står en racing-rigget utgave. Denne har betegnelse RS 3 LMS og er bygget av Audi Sport for TCR racing.

Den internasjonale TCR-serien har løp i Europa og Asia. Årets serie besto av 11 løpshelger hvorav noen ble kjørt sammen med Formel 1.

Det fins i tillegg 10 andre TCR-serier fordelt på 18 nasjoner. Det er også egne klasser for TCR i store løp som 24-timeren på Nürburgring.

På grunn av regelverket i TCR har RS 3 LMS ikke den 5-sylindrede motoren. Ordet Quattro er heller ikke nevnt, så vi antar at forhjulene står for fremdriften.

Under panseret finner vi en 2,0-liters TFSI med 330 hk koblet til en sekvensiell girkasse. Null til hundre på 4,5 sekunder.

TCR er vesentlig rimeligere å kjøre enn GT3, og Audi vil tilby en ferdig rigget bil for 129.000 euro. Salget starter i desember.

Powered by Labrador CMS