Mopar / FCA på SEMA Show
Jeep CJ66
Mopar / FCA på SEMA Show
Jeep CJ66
Mopar / FCA på SEMA Show
Jeep CJ66
Mopar / FCA på SEMA Show
Jeep CJ66
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Macho Power
Mopar / FCA på SEMA Show
Chrysler Pacifica
Mopar / FCA på SEMA Show
Chrysler Pacifica
Mopar / FCA på SEMA Show
Chrysler Pacifica
Mopar / FCA på SEMA Show
Chrysler Pacifica
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Durango Shaker
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Durango Shaker
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Durango Shaker
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Durango Shaker
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Durango Shaker
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Dodge Shakedown
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster
Mopar / FCA på SEMA Show
Ram Brewmaster

Mopar boltrer seg på SEMA

SEMA i Las Vegas er deleprodusentenes boltreplass. Nærmere kommer du ikke et virkelig amerikansk bilshow. Chrysler-konsernet bidrar sterkt.

Publisert Sist oppdatert

Seks spesialbiler har Mopar-gruppen tatt med seg til årets SEMA – i tillegg til et solid utvalg av sine katalogmodeller.

Men det som er så gøy med disse bilene, Dodge, Chrysler, Jeep og Ram, er at den delen av gruppen som bygger deler og tilbehør, Mopar (som selvfølgelig står for MOtor PARts og som opprinnelig startet med frostvæske for 80 år siden), har et så vanvittig utvalg at de fleste av disse custom-bilene er bygget opp med de mulighetene Mopar-katalogen gir.

Riktignok må du kanskje blande inn ganske mange donor-biler før du når målet. I den praktfulle retro-Jeepen, som de har døpt CJ66, finner man for eksempel en CJ og to Wrangler.

Karosseriet kommer fra en 1966 Jeep CJ – derav navnet – som er bygd om slik at det passer på et Wrangler TJ chassis. Så er det lagt på mange deler, panseret for eksempel, fra en Wrangler JK.

V8-dekalene forteller om en 5,7 liters motor som er koblet til en seks trinns manuell kasse og Dana 44 aksler foran og bak. 35 tommers off-road dekk og mye annet off-road stash finner du også. Og da er det jo spesielt på sin plass å montere Viper-seter inne i bilen.

I den andre enden av skalaen finner du en Ram – BrewMaster har de døpt den, for den har et åpenbart pub-tema.

Denne er et utstillingsvindu for Mopar-katalogen, til og med neon-skiltet og øltappekranene er Mopar. En Pacifica er også Mopar hele veien, ned til kennel-utstyret, gulvmattene som tåler alt og takstativet.

Men Shaker-utgaven av en Dodge Durango er litt mer spennende igjen. Her vil du finne biter både fra Charger, Challenger og Viper. Du ser det allerede langt der foran, en 392 Hemi er skohornet inn, og det er skåret hull i pansret for å få plass til innsugningen.

Her er det forresten også Viper-seter – seks stykker faktisk, i tre rader. Og så er det praktfulle små detaljer som bensintankrør fra en Challenger, med en liten blå «Stig» på lokket.

På Dodge Shakedown har de gått tilbake i tid igjen og hentet frem en 1971 Challenger, som de skrelte helt, til og med chassis og motor er borte.

Det som er tilbake er en moderne bil med en 392-motor og sekstrinns «bruk-musklene-kasse» fra en Viper. Så bygde de et eget chassis, med Challenger Hellcat-bremser. Det 45 år gamle karosseriet kan lett fjernes fra chassiset – etter at det nå sitter på plass. Akkurat som en stock car racer.

Vi ser jo også at her har designerne vært med. Karosseriet er renset for overflødig stash på utsiden, og de har montert grill og lykter fra en ny Challenger.

Innvendig er det (selvfølgelig) to Viper-seter, baksetene er fjernet, rattet er fra Viper og det er mengder av karbon-fiber biter der.

Den siste er Ram Macho Power, som for sikkerhets skyld er lakkert i en farge de kaller Macho Mango!

Den skal selvfølgelig minne deg på Macho Power Wagon fra 70-tallet, både hjul og mye av grafikken er løftet rett fra den.

Det er ikke gjort så mye med drivlinjen her, den har den normale 6,4-literen fra Power Wagon, og ikke noen vill kompressor-hemi, så er det litt tøffe støtfangere og et nytt panser, og skliplater o.s.v. men Macho-elementene er faktisk ganske diskrete.

I stedet er det lagt vekt på noe såpass lite macho som praktiske detaljer. For eksempel noen uttrekkbare greier som jobber sammen med takstativet og gjør det mulig å ha med seg svært lange objekter i et kort lasterom. Man behøver ikke være ekstremt macho for å like sånt.

Powered by Labrador CMS