Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia
Dagens modell
Opel Insignia
Dagens modell
Opel Insignia
Dagens modell
Opel Insignia
Dagens modell
Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Vauxhall Insignia

Holden Commodore

Holden Commodore

Holden Commodore

Holden Commodore

Holden Commodore

Ny Insignia Grand Sport

Opel offentliggjør i dag de første bildene av en ny generasjon Insignia. Bilen debuterer på Genève-utstillingen i mars, og de første bilene kommer til Norge noen måneder senere.

Publisert Sist oppdatert

Selv om volumet i den såkalte «mellomklassen» har blitt kraftig redusert til fordel for SUV-er og kompaktklassen de siste årene, er det liten tvil om at Insignia er en meget viktig bil for Opels image.

Som sin forgjenger kommer den i tre karosseriformer, og først ut er sedanen som nå har fått betegnelsen Insignia Grand Sport for å understreke bilens egenskaper.

Den nye modellen er bygget på en helt ny plattform som har fått akselavstanden strukket med hele 92 mm, noe som gir mulighet for et mer rommelig og fleksibelt interiør samtidig som bilen fremstår lavere og slankere. Bilens totale lengde er 490 cm, en økning på 6 cm.

Designmessig er nye Insignia inspirert av Monza Concept som vi møtte på Frankfurt-utstillingen i 2013, og den er som lillesøster Astra spekket med moderne teknologi.

Kraftig slanket
Vekt har stått i fokus ved utviklingen av den nye modellen. Forgjengeren var vesentlig tyngre enn konkurrenter som Passat og Mondeo, og ingeniørene har klart å redusere vekten med inntil 175 kg på nykommeren, samtidig som den har en effektiv aerodynamikk med en CV-verdi på 0,26.

Foreløpig gir Opel ingen detaljer om hva som sitter under panseret, annet enn at de vil tilby et stort utvalg moderne motorer. De har også utviklet en ny åttetrinns automatkasse som blir tilgjengelig i kombinasjon med et nyutviklet, effektivt system for firehjulsdrift.

Hi-tech
LED Matrix lysteknologien fra Astra er tatt et steg videre og utviklet til IntelliLux LED i Insignia. Systemet består av 32 LED-elementer som kan styres individuelt. Opel lover en rekkevidde på fjernlyset på inntil 400 meter.

Sikkerheten ivaretas av utstyr som aktiv filholder, head-up display og 360-graders kamera. Insignia blir også første Opel utstyrt med aktivt panser i aluminium for å ivareta sikkerhet ved for fotgjengere ved eventuelle påkjørsler.

På komfortfronten skryter Opel av AGR-seter, varme i både for- og bakseter og oppvarmet frontrute.

Infotainment og tilkobling sikres gjennom nyeste generasjon IntelliLink og Opel OnStar, som med introduksjonen av nye Insignia tar den personlige servicen enda et steg videre.

I tillegg til dagens muligheter i OnStar vil du også kunne få personlige tjenester som anbefaling av hotell og bestilling av rom.

Insignia Grand Sport er på plass i Norge på sensommeren, og følges av stasjonsvognen Sport Tourer og den høyreiste Country Tourer i løpet av høsten 2017.

I Storbritannia selges modellen som Vauxhall Insignia, og i Australia som Holden Commodore. Vi legger ved noen bilder av disse også så du kan sammenligne. Men som du ser er det ikke stort annet enn logoen som skiller de tre modellene.

I løpet av 2017 vil den også dukke opp i USA, da under betegnelsen Buick Regal.

Powered by Labrador CMS