Subaru Impreza
Subaru Impreza

Subarus nye Impreza

Fortsatt er det mange som assosierer Impreza med rally-VM og Petter Solberg. Nå kommer bilen i helt ny utførelse.

Publisert Sist oppdatert

Vi har allerede kjørt en nær slektning av Impreza – Subaru XV som har blitt en vesentlig bedre bil enn sin forgjenger. Jeg har derfor god grunn til å være optimistisk med hensyn til kjøreegenskaper og komfort i nye Impreza også.

De to modellene er nemlig bygget på den helt nye Subaru Global plattform som ingeniørene har brukt fem år på å utvikle. Blant fortrinnene til plattformen oppgir de:

  • Klargjort for el. og hybride løsninger, møter alle krav som er forventet frem til 2025
  • Mindre vibrasjon og støy
  • Mer stabil på veien
  • 70-100 % stivere karosseri
  • Tyngdepunktet senket med 5 mm
  • Krenging redusert med 50 prosent

I Europa skal Impreza selges som femdørs kombi med to alternative bensinmotorer – en 1,6-liter med 114 hk og en 2,0-liter med 156 hk. Begge er av typen boxer – en av Subarus grunnpilarer sammen med Lineatronic girkasse (CVT) og symmetrisk firehjulsdrift.

Se hvordan det virker her :

Nye Impreza får også Eye Sight som blant inneholder følgende automatisk nødbrems, adaptiv cruisekontroll, filskift-varsler og tretthetsvarsler.

Interiøret er også helt nytt og inneholder blant annet en 8-tommers skjerm i infotainment-systemet.

I Norge skal bilen levers i med rikholdige utstyrspakker, og prisene er som følger (levert Oslo):

Prisene kan virke stive om man sammenligner med for eksempel en ribbet Golf, men husk at du hos Subaru får et høyt utstyrsnivå, firehjulsdrift og automatgir inkludert i prisen.

Impreza 1,6 premium med Lineartronic

kr 378 700

Impreza 2,0 premium med Lineartronic

kr 398 700

Powered by Labrador CMS