Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar
Elbilene overtar

Elbilene overtar

I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 8/9 - 2017.

Selv om den elektriske bilens historie strekker seg nesten like langt bakover i tid som historien knyttet til biler med forbrenningsmotor, er det først de siste seks årene salget har eksplodert.

Umulig å forutse
Selv ved lanseringen av Mitsubishi i-MiEV henimot jul i 2010 og Nissan Leaf snaut året etter, var det ikke mulig å forutse den elektrifiserte bilsuksessen hvor ladbare biler og hybrider raskt skulle komme til å nærme seg halvparten av alt personbilsalg.

Utviklingen går nå så raskt, at norske myndigheter i fjor sommer antydet at salget av nye biler med bensin- eller dieselmotor bør opphøre i 2025. Dit er det bare sju og et halvt år.

Det er det raske fallet i battericelleprisen i kombinasjon med bedre produksjonsteknologi og batterikjemi som har gjort det mulig å lagre mer energi til lavere pris i batteripakkene.

Med Opel Ampera-e innføres 60 kWh kapasitet og 400 kilometer reell rekkevidde (300 om vinteren) som industristandard.

Fire i test
Med dette som bakgrunn tok vi med tre av mest kjøpte elbilene, BMW i3, VW e-Golf, Kia Soul, og lot dem bryne seg på Hyundai Ioniq, en bil så populær at de som bestiller den nå neppe får bilen før i 2018.

Alle de fire var utstyrt med rundt 30 kWh batteripakker og således sikret rundt 250 km sommerrekkevidde.

Det skulle vise seg at forbruket under kjøring i alle typer trafikk, men på sommerføre og ikke langt unna 20 grader i luften, lå ganske nær oppgitt forbruk. Resultatet var så påfallende at vi måtte sjekke tallene flere ganger. De viste seg å stemme, og her er tallene (fabrikktall/egne målinger) for 100 km kjøredistanse:

  • BMW i3: 12,6/12,6 kWh
  • Hyundai Ioniq: 11,4/11,4 kWh
  • Kia Soul: 14,3/14.7 kWh
  • Volkswagen e-Golf: 12,7/12,7 kWh

De to tyske, enn så forskjellige de er, opererer med tilnærmet likt forbruk. Kantete og ganske tunge Kia Soul trekker mest strøm, men likevel ikke avskrekkende mye mer enn de tre andre.

Ioniq gjerrigst
Oppgraderingen av e-Golf gjør at den bruker litt mindre strøm ved høyere hastigheter enn forgjengeren, men likevel ikke så lite som Hyundai Ioniq.

Ioniqs utforming gjør den – enn så lenge – til klassevinner på motorveiene.

Fortsatt kan nesten ingen elbiler trekke tilhenger, selv ikke VW Golf.

Fortsatt løftes elbilene fram på en seng av insentiver, og med moms- og avgiftsfritaket som det viktigste. Ingen vet med sikkerhet hvor lenge dette regimet kommer til å vare. Kanskje får vi se de første spede avgiftshentydningene i høstens budsjett, i hvert fall er de bebudet på ladehybridene.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:


- Volkswagen e-Golf

- Hyundai Ioniq

- Kia Soul

- BMW i3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS