-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det vakre spillet
Det ble kalt "det vakre spillet" av fotball-legenden Pelé, og vakkert blir det når Italia møter Tyskland til fotball-duell.
Først publisert i Bil 8/9 - 2017.
Fotball er et enkelt spill; 22 menn jakter en ball i 90 minutter, og til slutt vinner Tyskland.
Gary Linekers udødelige sitat etter å ha tapt for Vest-Tyskland i 1990-VM kan omtrent overføres direkte til bil også. I hvert fall når vi snakker om premium-segmentet.
Stadig kommer det noen som prøver å yppe seg. Lexus. Jaguar. DS. Og selvsagt; Alfa Romeo.
Men alltid vinner tyskerne. BMW, Mercedes og Audi selger flere biler enn de noen gang har gjort, premium er den nye normalen – alt annet er budsjett, og det vil ikke kresne bilkjøpere være bekjent av.
Det er kanskje litt frekt å kaste Alfa Romeo inn i denne gruppa, historien til merket tatt i betraktning – men det er nå en gang slik at for å kunne komme seg til de høydene de mener de bør være, må Alfa sikte etter tyskerne.
Så da, hva skjer nå vi lar Italia møter Tyskland denne gang? Blir det en oppvisning i italiensk fotballkunst? Blir det en sikker 2-0-seier til Tyskland? Kanskje ender det i straffekonk?
Oppvarmingen
Mye har vært sagt og skrevet om Alfa Romeos første SUV, men en kort oppsummering er nok på sin plass: Plattformen er den samme «Giorgio»-plattformen (inspirert av Giorgio Chiellini, kanskje?) som danner grunnlag for sedanen Guilia.
For Giulias del er «sedan» nøkkelordet, for etter litt frem og tilbake internt i Alfa Romeo-gangene ble det avgjort at det ikke kommer noen Giulia stasjonsvogn. Det er Stelvio som fyller den rollen.
Testbilen har Alfas 2,2-liters dieselmotor, med 210 hestekrefter. Alternativet er en 2-liters bensinmotor med 280 hestekrefter, og senere en 2,9-liters 507-hesters Quadrifoglio-utgave. I Norge er både automatgir og firehjulsdrift (Alfas hovedsakelig bakhjulsdrevne Q4-system) standard uansett motorvalg, så lite å lure på der.
Om mye er sagt om Stelvio, er Q5 en enda tykkere bok. Nå i andre generasjon, basert på MLB Evo II-plattformen til siste A4, og med et bredere motorutvalg enn Alfaen kan by på. På den annen side, Q5 kan ikke leveres som hybrid, og for å matche Alfaen, er Audiens 190-hesters diesel det mest naturlige valget.
Ute på gressmatta er det Alfaen som får de lengste blikkene. Ikke bare fordi den er Competizione-rød (22.500 kroner ekstra! Fotballspillere er litt forfengelig …), men fordi den ser ny ut – annerledes ut. Sammenlignet med den ekstremt velfriserte, men særs konservative Q5 skiller Alfaen seg positivt ut. Det lange panseret, den skrånende hekken (veldig Maserati Levante der), den klassiske Alfa-grillen.
Oppvarmingen vinner Alfaen.
Første omgang
Det er Stelvio som begynner med ballen. Motoren startes, kampen er i gang. 2,2-literen har litt høyt tenningsnivå, og bråker mer enn tyskerne fra start, men etter noen pasninger får det italienske laget satt tempoet på et bedre nivå, og når ballen går hurtig fra kant til kant er det ikke støy, bare flyt i det italienske spillet.
De er treffsikre, disse italienerne. Det er liten tvil om at bevegelsene sitter bedre her enn hos Tyskland. Det slanke rattet er rett og slett herlig – og responsen er langt bedre i Stelvio enn i Q5.
Audien går på Alfas overstegs- og skuddfinter gang på gang, og selv ikke i noen innstilling klarer det justerbare understellet i Audien å hamle opp med Alfaen, som rett og slett er virkelig god å kjøre uansett forhold.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng