-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Rinspeeds egen Snap
Sveitsiske Rinspeed er blant dem som har gått lei bilutstillinger og heller bruker Consumer Electronics Show til sine debuter. Den nyeste heter Snap.
Rinspeed har veldig ofte sett fremover med konseptbiler som har etterlatt oss lettere måpende. Enten fordi «hvorfor har ingen tenkt på det før» eller på grunn av at dette var virkelig hinsides.
Med Snap har han i realiteten vekket til live en gammel idé: en plattform – mange påbygg.
Ideen om byttbare karosserier har eksistert siden bilens barndom. En av de som virkelig protesterte mot dette var vår egen Kong Haakon.
Da han skulle kjøpe bil i 1913 fikk han råd av Norsk Automobilklub – som rett etterpå ble Kongelig – om å kjøpe en bil med to karosserier, et åpent for sommeren som kunne byttes med et lukket vinterkarosseri.
I stedet kjøpte han to belgiske Minerva-chassiser og bestilte et åpent og et lukket karosseri fra O. Sørensen i Møllergata.
Men Rinspeed skal altså ha en plattform og en rekke påbygg som kan snap’es på plass etter behov. Men i oppskriften finner vi også muligheter for at det hele skal være evigvarende ved at alle komponentene kan nyproduseres eller oppgraderes etter behov.
Og det som til slutt må skrotes skal være nedbrytbart slik at det ikke på noen måte skal belaste miljøet.
Vi har altså en type skateboard, slik GM viste oss da de begynte å tenke på autonomt og elektrisk, der vi finner batterier, motorer og alt det mekaniske. Og selvfølgelig en omfattende IT-pakke.
Oppå den kan man feste omtrent hva som helst: en bybuss, en luksuslimousine, en taxi, en privatbilaktig greie.
Hele veien blir du betjent av en smart regnesentral som vet alt om hva som skjer om bord, som kan fortelle deg at «nå skal du snart av», eller foreslå en film du sannsynligvis vil like – i kveld.
Og så lenge den kjører, vil den ha vinduer som vil kunne virke som store info-tavler med, for eksempel, «Værsgo å kjøre» eller, «Forsiktig, unger om bord».
Men den vil også kunne fungere stasjonært. Rinspeeds krystallkule viser oss blant annet et gatekjøkken, en gatetorg butikk, et venterom, en campinghytte eller, når det virkelig kniper, en hybel.
Den vil sikkert, som vanlig, få sin reprise på Genève-utstillingen. Men de som vil være tidlig ute må altså besøke Las Vegas i dagene 9.-12. januar nesten år.
Her er noen av Rindspeeds tidligere konsepter – mangfold er bare fornavnet: