Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX Prototype

Acura RDX
Dagens modell
Acura RDX
Dagens modell

Forsmak på fremtiden

Hondas luksusmerke gir et SUV-hungrig Detroit-publikum en appetittvekker. Dessverre er det lite som tyder på at vi får se den i Norge.

Publisert Sist oppdatert

I to generasjoner har RDX vært en suksessmodell for Acura i det amerikanske markedet. Man skal selvsagt trå varsomt når en modell som syv år på rad har satt nye salgsrekorder skal gjennom et generasjonsskifte.

Selv om Acura betegner utstillingsbilen som en prototyp er vi trygge på at det meste blir overført til modellen som skal settes i produksjon til sommeren – som 2019-modell.

RDX er første modell som tar i bruk Acuras nye designspråk. Vi fikk en forsmak på dette gjennom Precision Concept som sto i Detroit for to år siden, men jeg syns den nye designen passer enda bedre på en SUV som denne.

Tvers gjennom amerikansk
Den nye modellen er ifølge Acura utviklet fra scratch, men de har selvsagt skult til forgjengeren for ikke å tråkke noen på tærne. Hele jobben med design og utvikling er gjort i USA, og det er også der den skal produseres.

Bilen skal bygges på en ny, eksklusiv Acura-plattform. Denne sørger for et lettere og vesentlig stivere karosseri og bedre innvendig plass. Sporvidden utvides med 30 mm mens akselavstanden strekkes med 63 mm og de fremre overhengene reduseres.

Mens det lå en normalt pustende 3,5-liters V6 under panseret på forgjengeren, skal nye RDX bestykkes med en 2,0-liters turbo. V6-en har 280 hk, Acura gir ingen detaljer om den nye motoren bortsett fra at den har 40 prosent høyere dreiemoment ved lave turtall.

Standard girkasse blir en 10-trinns automat. Forgjengeren har seks trinn, så her vil man merke forskjell både med hensyn til komfort og forbruk.

Avansert AWD
Biler med firehjulsdrift får en mer avansert løsning enn tidligere – nå er det SH-AWD (Super-Handling AWD) som gjelder – et avansert system som aktivt og kontinuerlig allokerer kreftene dit de best kan nyttiggjøres.

Honda var først ute av de japanske produsentene til å lansere sitt eget amerikanske luksusmerke i 1985. Suksessen de oppnådde gjorde at Toyota og Nissan raskt fulgte etter med sine merker – Lexus og Infiniti.

Av disse er det kun Lexus som selges i Norge. Infiniti har også begynt å snuse på Europa, men foreløpig ikke Norge.

Siste tilskudd på stammen av luksusmerker er Hyundai som ønsker å utfordre de tre japanerne med sitt merke Genesis.

Powered by Labrador CMS