-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mini følger strømmen
Selv om den ser ut som en lett kamuflert Mini, skiller den seg fra opphavet på ett viktig område.
Dette blir nemlig den første masseproduserte elbilen fra Mini når den kommer på markedet i 2019.
Jeg legger vekt på masseproduserte, for det er snart ti år siden jeg kjørte pioneren Mini Electric – en bil som ble produsert i 600 eksemplarer for å sanke vital informasjon før BMW startet elbilproduksjonen.
Vi fikk en forsmak gjennom den kule Mini Electric Concept som sto på Frankfurt-utstillingen sist høst.
Selvsagt vil den ha design som er typisk for en Mini, samtidig som detaljer vil skille den fra modellene med forbrenningsmotor.
Konseptet hadde jo blant annet en tettere grill, og det ser det ut til at testbilen på disse bildene har også. Og selvsagt mangler eksosrørene.
Foreløpig har ikke Mini sagt et ord om tekniske data, og vi kan regne med at de holder tett inntil brystet på dette området en god stund til.
Batteriteknologien er i rask utvikling, så om et år kan vi ha helt andre løsninger enn vi har i dag. Trolig snakker vi rekkevidde på godt over 300 kilometer. Kanskje så mye som 500.
Vi kan regne med at elmotoren plasseres under panseret og at batteriene legges i gulvet. En kjapp elmotor og lavt tyngdepunkt kan jo passe Minis karakteristiske gokart-egenskaper som hånd i hanske.
Drivlinjen vil komme fra BMW-anlegget i Dingolfing, en times tid nordøst for München – samme fabrikk lager batterier og elmotor til i3 og de ladbare hybridene – men sammensettingen skal skje «hjemme» hos Mini i Oxford.
BMW har lovet minst 12 rene elbiler fra konsernet innen 2025, men foreløpig er kun to modeller bekreftet i tillegg til Mini – en iX3 SUV i 2020 og en modell de bare omtaler som iNext i 2021.