-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Cupra på egne bein
Seat gjør som en rekke andre produsenter – de etablerer Cupra som eget merke. Målet er å doble salget innen fem år.
Seat har benyttet Cupra-betegnelsen på sine mest sportslige utgaver av Leon og Ibiza, men nå skal det etableres som eget entusiastmerke.
I en overgangsperiode vil fortsatt noen Cupra-modeller ligge under Seat, men over tid vil disse få Seat-logoen erstattet med den nye Cupra-logoen.
Les også: Velkommen tilbake til Norge, Seat
Seat er blant de raskest voksende merkene i Europa, så timingen for å løsrive Cupra som eget merke er ideell. Motorsport-divisjonen, Seat Sport, blir også lagt under Cupra.
Tegn i tiden
Den nye logoen, sammensatt av to stiliserte C-er, skal symbolisere et totem, og det er neppe tilfeldig at det lett kan overføres til en tatovering.
Cupra har alliert seg med små studioer, som L.G.R., TRAKATAN og FABIKE, som skal utvikle eksklusive artikler i begrenset opplag. De skal også samarbeide med DAINESE, NINCO og andre innen racing, teknologi og innovasjon.
Merkets første modell blir Cupra Ateca – en SUV på størrelse med VW Tiguan / Skoda Karoq.
Praktisk og potent
Cupra Ateca får 300 hester, 7-trinns DSG girkasse og firehjulsdrift, og blir dermed ganske unik i dette segmentet. Premium-merkene har muskuløse SUV-er i fleng, men det er ikke vanlig med slike muskler hos volumprodusentene.
De lover en bil med sportslige ytelser – 0-100 på 5,4 og toppfart på 245 – men som samtidig er praktisk nok til at hele familien kan bruke den på bilferie, eller når de skal på Ikea og handle de lange pakkene.
Normal, Sport, Individual, Snow, Off-road og CUPRA er modiene sjåføren kan velge blant, og som påvirker det adaptive chassiset, styringen, motor / girkasse og eksoslåten.
Cupra Ateca har en sporty design som innbefatter grill i bikubemønster og en lav frontsplitter. Den har detaljer i høyglanset sort på bl.a. takrails, speilhus, vindusrammer, sideskjørt, felger og diffusere.
Interiøret er holdt i mørke farger. Dørpanelene og setene er kledd i Alcantara med grå kontrastsømmer. Grå sømmer finner man igjen på rattet og girvelgeren.
Racing
Seat er aktive innen motorsport, noe Fredrikstad-gutten Stian Paulsen har vært en god eksponent for her hjemme. De deltar aktivt gjennom private team i internasjonal TCR-racing, og denne satsingen vil nå legges under Cupra.
Selv om de foreløpig ikke er offisielle modeller, har Seat også kledd opp både Ibiza og Arona i Cupra-drakt, noe vi muligens får se når vi kommer til Genève om en ukes tid.
Det er ikke så lenge siden vi ble presentert for en spesialutgave av (Seat) Leon Cupra R, men nå loves ytterligere en til Genève.
Leon Cupra R ST har den samme 300-hesters turbomotoren, men nå i kombinasjon med firehjulsdrift. Det var vel kanskje noen som syntes 300 hester på forhjulene ble i heftigste laget?