-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Først ut var vel USA – der debuterte 2019-utgaven på New York Auto Show i påsken. Nå er turen kommet til Australia, et annet viktig marked for Subaru med 12.000 registreringer bare i fjor, og nær en kvart million Forestere gjennom de drøyt 20 årene den er solgt der.
Men Forester har utvilsomt betydd mye for Subaru Norge også, og er en viktig årsak til at Norge er blant de viktigste Subaru-landene i Europa når det kommer til markedsandeler.
Hittil er den folkekjære modellen solgt i 23.743 eksemplar, noe som ifølge Subaru Norge gjør den til deres mest solgte modell gjennom tidene.
Modellen som vises i Australia har en motor som beskrives som 90 % ny. Selvsagt er den en boxer, den har et slagvolum på 2,5 liter og kan skryte av maks effekt på 185 hestekrefter, en økning på 7,9 % fra forgjengeren.
Maks dreiemoment er 239 Newtonmeter, men siden motoren er uten pustehjelp må du opp i 4400 omdreininger for å hente det frem. Modellen som selges i Norge i dag har en 2,0-liter på 150 hk, så det blir spennende å se hva Subaru velger for nye Forester.
Subarus symmetriske firehjulsdrift er selvsagt på plass, det samme gjelder Lineartronic CVT automatkassen som nå han 7 manuelle steg.
Femte generasjon Forester er bygget på Subarus globale plattform og er større enn sin forgjenger i alle retninger unntatt høyden som er uendret.
Lengden har økt med 15 mm (til 4,625 m), bredden med 20 mm (til 1,815 m) og akselavstanden er strukket med 30 mm til 2,770 meter.
Det medfører at alle passasjerer får bedre plass, samtidig som bagasjerommet er omtrent på samme nivå som tidligere – 498 liter (ned fra 505) med setene oppreist, inntil 1768 liter (+ 176 liter) med setene nedlagt.
Bakkeklaringen er på 220 mm, og du kan trekke en tilhenger på inntil 1500 kg. Sistnevnte kan selvsagt endre seg for den europeiske versjonen avhengig av hva slags motor Subaru velger å legge i denne.
(artikkelen fortsetter)
Så er det selvsagt mye nytt på sikkerhetsfronten, EyeSight er utvidet med nye finesser, oppgradert X-Mode sørger for enda bedre terrengegenskaper, RAB skal hjelpe deg å unngå kollisjoner under rygging ut fra parkeringsplassen.
Infotainment-anlegget er nytt og klargjort for Apple CarPlay og Android Auto, intelligent SI-Drive skal redusere forbruket samtidig som du får en mer responsiv bil når du vil kjøre aktivt.
LED-lysene reagerer på rattutslaget og møtende trafikk, og det mekaniske håndbrekket er erstattet med et elektronisk.
Bilen er i likhet med nye XV og Impreza bygget på Subarus nye globale plattform, og de forventer å oppnå maksimal score i kollisjonstester.
– Vi kan foreløpig ikke si noe sikkert om når nye Forester kommer til Norge, men jeg skal ikke legge skjul på at Forester er en viktig bil for oss og har vært en volumselger gjennom alle år. Nå ser vi frem til å lansere den i helt ny drakt, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.