-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Jaguar ser frem – og tilbake
Jaguar er flinke til å kombinere litt fremover med litt bakover. De introduserte høstens motefarger, samtidig som de minnet oss om litt fortid, på bilutstillingen i Paris.
Selvfølgelig la Jaguar vekt på elbilen sin under bilutstillingen i Paris.
De hadde et snittskåret chassis som klart viste hvordan de hadde utnyttet mulighetene ved å kunne bygge en elbil fra bunnen, i stedet for å lage et kompromiss med batterier og elmotorer i en gammel plattform.
Samtidig viste jo dette, sammen med innslag fra først og fremst Audi, hva som er høstens motefarger. Det er chassis-aluminiums sølv, med innslag av oransje isolasjon rundt strømførende kabler.
Riktig så elegant.
Men akkurat som i Genève feiret de en av sine gamle modeller.
På Paris-utstillingen i 1968 introduserte de sin XJ. Det var jo egentlig en utrolig bil. Sjefen selv, Sir William Lyons, hadde definert den kommende toppmodellen som en vakker luksus-sedan med E-Typens handling og kjøreegenskaper.
Det var ikke langt unna at han fikk det som han ville. På mange områder gikk den også uttapå de mest kjøreglade tyske luksusbilene, og egentlig ble en helt ny biltype oppfunnet med den første XJ.
Fabrikken minnet oss om dette ved å kjøre en stor kortesje fra Castle Bromwich-fabrikken, der dagens versjon blir produsert. Der fant man alle åtte generasjoner av XJ, inklusive den spesielle XJ50-versjonen som ble introdusert tidligere i år.
Underveis tok man med seg mange av de stedene som har betydd mye både for XJ og for Jaguar, som Goodwood og Le Mans, og man var innom både Jaguar Classic og Bicester Heritage Center.
Dessverre fikk man ikke åpnet Grand Palais der utstillingen ble arrangert den gang.
11 biler deltok på den litt over 800 kilometer lange turen, og den originale Serie I 1968-modellen ble stående på standen til glede for mange.
Her er deltakerlisten:
- Jaguar XJ Series I: 1968
- Jaguar XJ Series II: 1973
- Jaguar XJ Series II Coupé: 1973
- Jaguar XJ Series III: 1979
- Jaguar XJ XJ40: 1986
- Jaguar XJ X300: 1994
- Jaguar XJ X308: 1997
- Jaguar XJ X350: 2003
- Jaguar XJ X351: 2009
- Jaguar XJR575: 2017
- Jaguar XJ XJ50: 2018