Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar
Jaguar XE 2020
Foto: Jaguar

Facelift for Jaguar XE

Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.

Publisert Sist oppdatert

Et mer sportslig utseende, luksuriøst interiør og nyeste teknologi. Så kort kan den nyeste versjonen av Jaguar XE beskrives. Bilen er på plass hos din Jaguar-forhandler i løpet av sommeren.

Designelementer fra Jaguar F-Type gir bilen et mer dynamisk design. Med full LED-lyssignatur både foran og bak, ny støtfanger bak og nye, smale baklykter fremstår bilen både bredere og lavere enn før.

Interiør-løft
På innsiden er det ryddet i det gamle interiøret for å gi plass til en helt ny førerplass. Hard plast er fjernet og erstattet med myke materialer.

Interiøret i den nye EX får ifølge Jaguar store oppgraderinger: komforten er bedre, kvaliteten er høyere og alle passasjerer har tilkoblingsmuligheter.

Hele interiøret har fått en oppgradering for å skape en enda mer behagelig bil med bedre passasjerkomfort og mer plass.

En av de meget synlige nyhetene er introduksjonen av samme girstang som allerede finnes i F-Type, og rattet er identisk med det som du finner i I-Pace. Et ratt med en rekke funksjoner som gjør betjeningen av blant annet infotainment-systemet enda mer praktisk og intuitivt.

Tilkoblet
XE er også tilkoblet som aldri før. Infotainment-systemet – Touch Pro Duo – som du også finner i Jaguar I-Pace, og elementer som trådløs lading av smarttelefoner finnes for første gang i den minste Jaguar-modellen.

Og så kommer Jaguar Land Rover med en innrømmelse eller to:

Når du har en sportslig bil som Jaguar XE, er ikke utsikten bakover den aller beste. Derfor introduseres Clear Sight-bakspeilet – et speil som nylig også er introdusert i Range Rover Velar og nye Evoque, som heller ikke er prisbelønt for utsikten bakover.

Et kamera innebygd i haifinne-antennen sørger for krystallklart bilde i bakspeilet slik at bakvinduet kan være helt tildekket uten at det går ut over utsikten bakover.

Dynamiske kjøreegenskaper
Jaguars lettvekts aluminiumskarosseri er kjernen i bilens dynamiske kjøreegenskaper. Mer enn 75 prosent av karosseriet består av ren aluminium, et materiale som er både lett og sterkt.

Det kommer blant annet til sin rett når bilen settes i Dynamic Mode, der bilens sportslige egenskaper best merkes gjennom raskere girskift, raskere respons når du trykker inn gasspedalen og fastere styring.

Via den sentrale berøringsskjermen kan du blant annet definere hvor hard fjæringen skal være, alt etter om du vil ha komfort eller sportslige kjøreegenskaper.

Spreke drivlinjer
Den nye XE leveres som standard med automatgir, og kan fås med enten bakhjuls- eller firehjulsdrift. Raskeste standard XE har 2,0 liter bensinmotor med 300 hk og gjør unna 0-100 km/t på 7 sekunder.

Modellen kommer i forskjellige versjoner hvorav to med bensin- og én med dieselmotor.

Bensinmotor med 200 hk er ikke lenger et alternativ. Nå kan du velge mellom 250 og 300 hk. Dieselmotoren har 180 hk og et dreiemoment på hele 430 Nm.

I tillegg til automatgir inngår også 18-tommer aluminiumfelger, elektriske skinnseter, LED-lykter foran og bak, parkeringssensorer og førerassistansesystemer i standardutstyret.

Kundene kan velge mellom S, SE og HSE-versjoner. I tillegg er det mulig å velge den sportslige R-Dynamic-versjonen.

Priser er ennå ikke tilgjengelige i Norge. Lansering er forventet sommeren 2019.

PS!
Jaguar Land Rover deltar ikke på bilutstillingen i Genève, så derfor finner du ikke denne modellen i vår store samlesak fra utstillingen.

Powered by Labrador CMS