-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes utfordrer Tesla
Sett med norske øyne er dette blant de mest interessant Mercedes-modeller under utvikling akkurat nå.
Oppdatert: Britiske Carwow har gitt oss tillatelse til å bruke en rendering de har produsert, og her får man et meget godt inntrykk av hvordan den fremtidige modellen kan bli seende ut. Vi ser blant annet at fronten er inspirert av EQC.
Den kommer trolig til å få betegnelsen EQS når den lanseres sent 2020 eller kanskje først i 2021.
Mercedes har forpliktet seg til å lansere 10 nye elbiler innen 2022, og dette er modellen som blir direkte utfordrer til Tesla Model S.
Men innen den kommer på markedet vil den få flere konkurrenter enn Model S – ett eksempel er Porsche Taycan som lanseres på slutten av inneværende år, men også Audi e-tron GT som skal på markedet i 2021. Og flere kommer.
EQS blir den nye flaggskip-sedanen til Mercedes. Teknologisk blir den enda mer sofistikert enn S-Klassen, og den vil skille seg ut fra alle andre Mercedes-modeller med hensyn til design.
Vår fotograf tok bilder av bilen på en ladestasjon med åpent koffertlokk og panser. Dermed har han fått med seg en rekke detaljer, som rammeløse dører rund baut og forskjellige typer dørhåndtak.
Bilen er lengre og lavere enn en typisk Mercedes, selv om man inkluderer CLS. Den har korte overheng i begge ender, en coupé-aktig takbue og en bred hekk. Akselavstanden er uvanlig lang slik at bilen får maksimalt med innvendig plass.
Mercedes EQ S blir første modell som bygges på en ny, dedikert plattform med betegnelse MEA2. SUV-en EQC bygges på MEA1 – en modifisert utgave av MHA-plattformen som ligger under SUV-ene med forbrenningsmotorer.
Siden batteriteknologien er i rask utvikling foreligger innen informasjon med hensyn til rekkevidde, men for å være konkurransedyktig kan du regne med at den kommer seg 400-500 kilometer med fulladet batteripakke.
Og nå som Porsche går opp løypa i dette ypperste elbilsegmentet, er det utenkelig at Mercedes velger noe annet en 800 volt elektrisk system slik at de kan benytte de raskeste ladestasjonene som bygges ut i høyt tempo.
Vi vet at Mercedes også har en kompakt kombikupe, EQA, under utvikling og at det på sikt også vil komme en sedan i tilsvarende segment som C-Klassen.