-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Flere ting i fokus
Nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.
Først publisert i Bil 10-2018.
Det er ingen enkel prøve vi utsetter nye Ford Focus på. Men når Ford selv legger lista høyt, er det ingen grunn til at vi ikke skal sjekke hvor høyt den hopper.
Ford selv mener Focus er «best i klassen på kjøreegenskaper og tilgang på moderne førerassistanseteknologier», så hva er vel mer naturlig enn å la den bryne seg på de to bilene som vi setter høyest hva de to kategoriene angår? Focus, møt A-klasse og 1-serie.
Fiesta i Focus
«En ny familiebil med en kvalitetsopplevelse i særklasse», sier Ford. Vel, for en som akkurat har kjørt nye Fiesta, vil Focusen føles som et da capo. Her er det ikke mange forskjeller. Alle betjeningselementer er de samme. Ratt, multimedieanlegg, klimaanlegg … Identisk. Det er litt forskjell i materialkvalitet, men det er skuffende at ikke Ford har tatt større steg fra Fiesta.
Når det er sagt; nesten alt er logisk og fornuftig. Knappene på rattet er kanskje i overkant mange i antallet, men betjeningen er i all hovedsak bra.
Hopper man over i BMW-en, er det ikke lett å forstå at 1-serien nå snart er på vei til å erstattes av en helt ny modell. At den er syv år gammel med nesten ingen forandringer i interiøret, viser at dette har tålt tidens tann veldig godt. Materialkvaliteten er god, likeledes ergonomien.
Men det er den enkle betjeningen av ting som trumfer alt her. For der Focus sliter med en til tider tungnavigert berøringsskjerm, briljerer BMW med iDrive. Skjermen har berøringsfunksjonalitet i BMW-en også – men det er det liten vits i.
Det er først når man hopper inn i Mercedesen man skjønner hvor fort den teknologiske tiden går. Her er det ikke en analog instrumentnål å finne – alt er skjermbasert, uansett hvilket utstyrsnivå man går for, men de har ikke «jukset» med materialkvaliteten heller. Mye metall, solid følelse i alle knapper og hendler, og stilig layout.
Nesten innertier, hadde det ikke vært for det knappe-overlessede rattet, litt vanskelig lesbarhet på for eksempel klimaanlegg-knappene og ikke minst all den pianoblanke plastoverflaten som er ultrasårbart for riper og støv.
Kjøreglede
Etter noen mil i BMW-en, hopper jeg fornøyd ut av førerstolen og utbryter noe sånt som at «denne to-literen er milevis mer raffinert enn små-motorene i Mercedesen og Forden». Problemet er bare at jeg tenkte 120i – ikke 118i. For denne 118-en har jo faktisk en 3-sylindret 1,5-liter. Det sier litt om hvor silkemyk den er. Det er pussig hvor stor forskjell det er fra for eksempel Mini, hvor den oppleves som en klassisk tre-sylindret, litt karakterfull (men også litt bråkete) motor.
Klassisk tre-sylindret karakter finner du mye av i Focusen. Den evig hyllede 1-literen kunne kanskje vært litt mindre kaklete, men er full av sjarm. Sammen med den tighte, Ford-typiske girkassen, er dette et hyggelig bekjentskap også denne gang – selv om den oppleves litt effektsvak sammenlignet med de to andre. Kanskje burde 140-hesteren vært tingen for Focus, ikke bare Fiesta?
Kjøreegenskapene til Focusen gjør heldigvis ikke bilen til skamme. Hva som definerer Focusens bilklasse er litt vanskelig å si, kanskje, men sammenlignet med Golf, i30 og den slags er Focusen på topp hva kjøreglede angår. Presis styring og god chassiskontroll er vi vant med fra Focus, og fjerde generasjon skuffer ikke.
Jeg lar meg også imponere over Focusen's støynivå. Hjulstøy er i praksis fraværende, og motorstøyen er behagelig dempet så fort motoren kommer i riktig arbeidsområde.
Faktisk oppleves Focus som den mest behagelig støydempede av de tre. BMW-en har langt mer fremtredende hjulstøy, mens bak Mercedes-rattet oppleves motoren altfor ofte som gnagsår i ørene. Nå er jeg ikke sikker på om dette kan verifiseres med støymåling, for de tre har nok ganske likt målbart støynivå, men Focus-støyen oppleves som mer harmonisk.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar
LES VIDERE:
- Del 2
- Del 3
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.