-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mer enn spørsmål om pris - del 2
Sett i et brukerperspektiv
Plassmester
Skodaen er i dette selskapet plassmesteren. 77 centimeter beinplass i baksetet (fem cm mer enn i A6) er formidabelt, og bagasjerommet sluker 95 liter mer bagasje enn Audien (660 liter mot 565 liter), med bakseteryggene nede økes forskjellen til 230 liter (1950 liter mot 1580 liter). I tillegg laster Skodaen mer i vekt og kan trekke 200 kg tyngre tilhenger (maksimalt 2200 kg).
Testteamets medlemmer satt best i Audien, hvor seteputene foran kunne forlenges og hodestøttene reguleres. Selv om Skoda avgjort tilfredsstiller mine krav til komfort, en den hakket bedre i A6, den økte tyngden bidrar til bedre flyt. 500 Nm moment tilgjengelig fra 1750 omdreininger gjør A6 egnet til de store utfluktene. Men hvorfor 231 hk/500 Nm når 282 hk/620 Nm koster beskjedne 23.700 kroner ekstra? For meg, og sannsynligvis de fleste i kjøpsposisjon, er valget enkelt.
For å redusere forbruket – og særlig under akselerasjon – er nye Audier utstyrt med mild hybridteknologi hvor et lite batteri (12 volt på de firesylindrede motorvariantene og 48 volt på varianter med seks sylindre) bidrar med ekstra energi.
Rakler
V6-dieselmotoren til Audi er ikke akkurat lydløs, og den sletter enhver premiumopplevelse når den startes kald. Det larmer såpass at hver morgen jeg trykket på startknappen fryktet jeg at naboen skulle våkne, og selv i varm tilstand rakler den ubehagelig for dem som står nær bilen. Lydbildet inne i bilen derimot preges med av tung, sportslig V6-brom.
Det heter at djevelen skjuler seg i detaljene, og nettopp på detaljer stjeler Audi poeng fra Skoda. Som de lekre blinklysene som beveger seg utover, som de tre flotte skjermene som, uansett vridning mot sjåføren, stjeler mer kjøreoppmerksomhet enn bruk av håndholdt mobiltelefon. I A6 styres klimaanlegget via skjerm, i Skoda med vanlige ratt/knapper.
Matrix
Utstyrspakken på akkurat denne A6 inneholder matrix LED hovedlys som lyser opp veien og ikke minst veiskulderen optimalt uten å blende forankjørende eller møtende trafikk. Hos Audi koster lyspakken 18.500 kroner når den som ekstrautstyr leveres til A6.
Muligens med unntak av ekstremt kostbare laserlys, er det i dag ingen lysteknologi som slår Matrix-lys i å belyse veien på en slik måte at fotgjengere og syklister ikke forsvinner i en mørk sone ute på høyresiden ved møtende trafikk.
Opel var svært tidlig ute med Matrix-lys og tilbyr det for en rimelig penge. Derfor er jeg ganske sikker på at Euro NCAP på sikt vil tvinge gjennom Matrix-lys som en del av basispakken for å oppnå maksimal sikkerhetsscore, og med det som bakgrunn overrasker at det Audi ikke standardiserer Matrix i mørke og teknologibetalingsvillige Norge.
Det overrasker at importøren heller ikke har valgt å standardisere oppvarmet ratt, men tar 1500 kroner ekstra for det i Superb og 2520 kroner ekstra i A6. Begge bilene kan leveres med oppvarmet frontrute. Hos Audi koster den 7830 kroner, hos Skoda 2950 kroner.
Konklusjon:
Både Audi A6 Avant og Skoda Superb stasjonsvogn er store, komfortable og motorsterke biler med mye plass, og som i prinsippet gjør den samme jobben like bra.
Selv med avkryssing i de fleste utstyrsrubrikker stiller Skoda likevel med det klart mest hverdagslige preget. Det har med materialvalg, finish og totalopplevelse å gjøre. Derfor vinner Audi A6 på poeng, men for mange vil Skoda likevel gi mest bil for pengene.
Begge sliter samtidig med generelt sviktende interesse for tradisjonelle stasjonsvogner og tilsvarende vekst for SUV-ene. Det gjelder ikke bare i Norge, men i hele Europa. For Audis del handler det også om å møte konkurransen fra deres egen elektriske e-tron og dens konkurrenter. I det bildet kan Audi A6 Avant i Norge lett ende opp som taperen uansett.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata