-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SUV-kampen - del 3
Endelig er Honda startklar med hybrid CR-V. Samtidig går Toyota til angrep med ny og forbedret RAV4, mens Mitsubishi posisjonerer seg med oppgradert Outlander. Det er duket for SUV-kamp.
38 el-kilometer
Selvfølgelig kjører Mitsubishien mest miljøvennlig med null utslipp så lenge den har ladestrøm på batteriet, som i vår test var strømtomt etter 38 kilometer på nullføre (rekkevidde oppgitt til 45 WLTP-kilometer).
Deretter fortsetter bilen i vanlig hybridmodus. Hvor mye av det 13,8 kWh store batteriet som er avsatt til ren elektrisk framdrift, sier ikke Mitsubishi noe om, men bilens datamaskin regnet ut et gjennomsnittlig strømforbruk på 23,8 kWh per 100 km når bilen kjøres på strøm. Dette er på vinternivå med andre elbiler på denne størrelsen.
I sammenliknbart hybridmodus drakk Outlander klart mest med 0,67 liter/mil. Legges el-rekkevidden inn i testens 326 høyst varierte kilometer, forbrukte Outlander PHEV 0,59 liter per mil, som er innpå desiliteren mer enn RAV4.
Miljøskjæringspunktet mellom Outlander og RAV4 ligger i vår test rundt 170 km. Det betyr at om kjøreturen før ny opplading er mer enn 170 km, kommer RAV4 bedre ut i forhold til utslipp.
Kameraspeil
Seter som kunne tas ut eller i det minste skyves fram for å flekse med bagasjeplassen var i sin tid med å gjøre SUV-ene til publikumsvinnere. Men slike løsninger koster penger, og er nå ofte fraværende i SUV-ene.
Hele testteamet satt bra i alle bilene, men høyest i Outlander som fortsatt har mest SUV-preg og best i CR-V med Toyotaen som en klar nummer to.
Honda har eneste headupdiaplay (skjermbasert), mens Toyota hadde utstyrt testbilen med kameraspeil som gjennom aktivering gjenga ganske presist hva som skjedde bak bilen, men i et annet perspektiv enn det ordinære speilet.
Jeg må innrømme at dette fenomenet, som brer seg som en farsott i Japan, fortsatt har lang vei å gå før det kan erstatte vanlig innvendig speil. Årsaken er oppløsningen på kamera og skjerm, samtidig som bildet kommer for nær øynene i forhold til alt det andre skjermbaserte i bilen som befinner seg en halvmeter lenger unna.
Konservatisme
Selv om alle tre i testen har skjerminnslag både for visning av instrumenter og betjening av infotainmentteknologien, inntar japanerne fortsatt en konservativ tilnærming og befinner seg, kanskje med unntak av Honda, milelangt bak eksempelvis det Mercedes byr på i A-klassen, deres rimeligste bilmodell.
I en verden hvor det meste av informasjon presenteres via skjermbasert teknologi, vil fysisk oppdeling av instrumentskjermen og det skinnet av analoghet det gir, sperre både for fleksibilitet i visningsvalget og fremtidig programoppdatering.
Hondas treimitasjon på dashbordet og i dørpanelene synes testteamet passer bedre hjemme i båt enn i en hverdagsbil. Derimot har CR-V de mest fornuftig utformede smårommene foran og en liten, men genial detalj: gripetaket på sikkerhetsbeltet som gjør det enda lettere å ta på beltet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3