Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V
Honda CR-V

SUV-kampen - del 3

Endelig er Honda startklar med hybrid CR-V. Samtidig går Toyota til angrep med ny og forbedret RAV4, mens Mitsubishi posisjonerer seg med oppgradert Outlander. Det er duket for SUV-kamp.

Publisert Sist oppdatert

38 el-kilometer
Selvfølgelig kjører Mitsubishien mest miljøvennlig med null utslipp så lenge den har ladestrøm på batteriet, som i vår test var strømtomt etter 38 kilometer på nullføre (rekkevidde oppgitt til 45 WLTP-kilometer).

Deretter fortsetter bilen i vanlig hybridmodus. Hvor mye av det 13,8 kWh store batteriet som er avsatt til ren elektrisk framdrift, sier ikke Mitsubishi noe om, men bilens datamaskin regnet ut et gjennomsnittlig strømforbruk på 23,8 kWh per 100 km når bilen kjøres på strøm. Dette er på vinternivå med andre elbiler på denne størrelsen.

I sammenliknbart hybridmodus drakk Outlander klart mest med 0,67 liter/mil. Legges el-rekkevidden inn i testens 326 høyst varierte kilometer, forbrukte Outlander PHEV 0,59 liter per mil, som er innpå desiliteren mer enn RAV4.

Miljøskjæringspunktet mellom Outlander og RAV4 ligger i vår test rundt 170 km. Det betyr at om kjøreturen før ny opplading er mer enn 170 km, kommer RAV4 bedre ut i forhold til utslipp.

Kameraspeil
Seter som kunne tas ut eller i det minste skyves fram for å flekse med bagasjeplassen var i sin tid med å gjøre SUV-ene til publikumsvinnere. Men slike løsninger koster penger, og er nå ofte fraværende i SUV-ene.

Hele testteamet satt bra i alle bilene, men høyest i Outlander som fortsatt har mest SUV-preg og best i CR-V med Toyotaen som en klar nummer to.

Honda har eneste headupdiaplay (skjermbasert), mens Toyota hadde utstyrt testbilen med kameraspeil som gjennom aktivering gjenga ganske presist hva som skjedde bak bilen, men i et annet perspektiv enn det ordinære speilet.

Jeg må innrømme at dette fenomenet, som brer seg som en farsott i Japan, fortsatt har lang vei å gå før det kan erstatte vanlig innvendig speil. Årsaken er oppløsningen på kamera og skjerm, samtidig som bildet kommer for nær øynene i forhold til alt det andre skjermbaserte i bilen som befinner seg en halvmeter lenger unna.

Konservatisme
Selv om alle tre i testen har skjerminnslag både for visning av instrumenter og betjening av infotainmentteknologien, inntar japanerne fortsatt en konservativ tilnærming og befinner seg, kanskje med unntak av Honda, milelangt bak eksempelvis det Mercedes byr på i A-klassen, deres rimeligste bilmodell.

I en verden hvor det meste av informasjon presenteres via skjermbasert teknologi, vil fysisk oppdeling av instrumentskjermen og det skinnet av analoghet det gir, sperre både for fleksibilitet i visningsvalget og fremtidig programoppdatering.

Hondas treimitasjon på dashbordet og i dørpanelene synes testteamet passer bedre hjemme i båt enn i en hverdagsbil. Derimot har CR-V de mest fornuftig utformede smårommene foran og en liten, men genial detalj: gripetaket på sikkerhetsbeltet som gjør det enda lettere å ta på beltet.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Del 3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS