-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Forskjellige – men det er utenpå - del 1
Du kan ikke uten videre se at Seat Arona i basis er samme bilen som VW T-Cross. Men det er den. Så hva har T-Cross som Arona mangler, siden Volkswagen forlanger 63.700 kroner høyere pris?
Vi tok derfor med begge bilene på test for å finne ut av akkurat det. Så la oss starte med det som er likt:
- De er begge veldig praktiske.
- Å bygge i høyden betyr mye plass på lite areal.
- Begge har god svingradius.
- Begge er usedvanlig lettkjørte.
- Ganske kantet karosseri gjør bilene lette å lukeparkere i trange parkeringshus.
- VWs tresylindrede 1-liter på 115 bensinhester er standard.
- Sjutrinns DSG-girkasse som standard.
- Begge har ryggekamera.
- To-sone klimaanlegg er på plass.
- Svært gode seter foran.
- Takrails på begge.
- Gode seter bak, og ekstrem takhøyde og beinplass til å være så små biler.
- Begge har mekanisk håndbrekk. Enklere å reparere etter mange års bruk på saltede vinterveier.
- Og ikke minst: Begge har radarstyrt cruisekontroll.
Så langt er jo alt såre vel. Men så var det forskjellene, altså de små forskjellene som gjør at T-Cross oppleves som en mer påkostet og litt flottere bil.
- Baksete som glir på skinner og gjør det mulig å velge mellom ekstra god bakseteplass eller ekstra stort bagasjerom.
- Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned. Dette var ganske vanlig på flerbruksbiler for ti år siden. I dag har nesten ingen dette superpraktiske påfunnet som gjør det mulig å frakte ei flatpakket Billy-hylle inne i bilen og likevel ha med en passasjer bak.
- Med Active Info Display erstattes instrumentene av en skjerm med mange valgmuligheter. Valgmulighetene er enda flere på dyrere VW- og Audi-modeller, men heldigital er uten tvil fremtiden selv for konservative bilprodusenter.
- Lydsystemet Beats gir et helt annet lydbilde inne i bilen enn standardanlegget. Bare så trist at basshøyttaleren helt unødvendig stjeler verdifull bagasjeplass.
- Høyere sikkerhetsnivå på grunn av flere førerstøttesystemer. T-Cross er selvkjørende på nivå 1,5.
Både Arona og T-Cross er usedvanlig lette å finne seg til rette i. Bare å sette seg rett inn, trykke på startknappen og legge i vei.
Å kjøre og å sitte i er det nesten ikke forskjell på de to. Støynivået er etter testteamets mening altfor høyt i begge, og særlig i baksetet på T-Cross. Det er prisen å betale for 18-tommer store hjul med 45 profil – det ser tøft ut, men bråker fælt.
Seaten rullet på 16 tommer store vinterhjul med normal ganske normal profil, men det hjalp dessverre ikke mye på hjulstøyen.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata