Aiways i Frankfurt
Mange flere flagg er kommet til, etter at vi møtte bilene i Oslo - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Sivilt eksemplar, registrert i Ingolstad og godkjent for Europa. Du vet du er i Tyskland når det står Bitte ein Bit, på veggen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Kinesiske registreingsskilt fremdeles på plass - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Alle turdeltakerne hadde fått komplette T-skjorter nå. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Amma Hai, og noen av sjåførene, fikk rekordbevis fra fr. Guinness. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Gunnar Pflug, sjef for typegodkjenning, overrakte et bevis på at bilen er EU-typegodkjent til AIways ansvarlige for oversjøisk virksomhet, Alexander Klose. En virkelig milepæl. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Gary Gu, en av grunnleggerne, både talte og skålte like begeistret. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Gary Gu, en av grunnleggerne, både talte og skålte like begeistret. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt
Et plutselig mareritt. Er dette jobben til fremtidens oppkoblede biler – å stjæle drømmene våre også? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Aiways i Frankfurt

AIways på plass på Frankfurt sentralstasjon

AIways på plass på Frankfurt sentralstasjon

Gjensyn med AIways

Det var blitt litt flere flagg på siden av bilene etter at vi møtte kinesiske AIways i Oslo. Og i Frankfurt fikk de to nye diplomer de kan henge på veggen.

Publisert Sist oppdatert

Dermed er den lange test- og vise-seg-frem-turen til AIways avsluttet. 15.022 km gjennom 12 land, på 53 dager.

Les også: Kineser på gjennomreise

Jeg er fremdeles imponert – ikke minst over selskapets evne til å gjøre litt uventede, halvfrekke ting.

Som å invitere til pressesamling i et avant garde galleri langt utenfor Frankfurt sentrum der de viste en rask film fra høydepunktene på sin lange tur. Den ble avsluttet med et bilde der de hadde parkert under en stor inngang hvor det sto «Velkommen til IAA».

Poenget er at dit skal de jo ikke. De er gratispassasjerer på den måten at de bruker IAA-dagene til å vise seg frem utenfor den sentrale jernbanestasjonen i Frankfurt. Utstillingen gir de blaffen i.

(De er ikke alene om den slags. I øyeblikket har jeg åtte invitasjoner til, for å møte bilnyheter på helt andre steder i Frankfurt enn på messeområdet).

Det kom ikke frem mye nytt på selve pressekonferansen. Det ble for eksempel ikke nevnt navn på kommende samarbeidspartnere, hverken på distribusjon, finansiering, forsikring eller servicemarked. Det siste punktet er forresten ikke mye å be om avtale for.

Alexander Klose, ansvarlig for oversjøisk virksomhet, sa at service-intervallene nå var beregnet til 100.000 km!

Der stupte behovet for bilmekanikere.

Men det ble litt fest allikevel. Kineserne syns åpenbart fremdeles at Guinness Verdensrekorder er like stas som ekte Gucci, så de fikk overrakt sitt offisielle bevis på at de hadde satt verdensrekord i langstrekkekjøring for elbiler, divisjon prototyper.

Amma Hai, «dette er mitt prosjekt», sammen med to av sjåførene sto der oppe og smilte fra alle ørene, da de fikk overrakt diplomet fra bryggerigigantens offisielle representant på stedet.

Meget mer verdifullt, i mitt hode, var et sertifikat de fikk overrakt av sjefen for typegodkjenning hos TÜV Rheinland, Gunnar Pflug. Med innsats fra AIways egen tekniske avdeling i Ingolstadt (derfor var en tredje bil som dukket opp, registrert IN – akkurat som en annen Audi) hadde TÜV nå kunnet gi bilen en europeisk typegodkjenning.

Ikke rart de to stifterne var stolte. Gary Gu, mest åpenbart – han holdt både tale og skålte begeistret – men det han har fått til sammen med Samuel Fu er ikke til å tro. På 2 ½ år har de gått fra ingenting, riktignok med en slags ide, til nøkkelferdig fabrikk og attraktiv bil godkjent for Europa.

Fullstendig eventyrlig.

Men ettermiddagen hadde en liten, litt merkelig avslutning. Kanskje var det bare meg:

Kveldens presentasjon skjedde i et kunstgalleri langt ute på Hannauer Landstrasse nær der vi pleier å klubbe når Car Design News har sine Designers nights. På galleriet var det en kunstner ved navn Stefan Gröpper som var hovedattraksjonen.

Et av hans store bilder finner du som den siste illustrasjonen.

Teksten på dystopien var All Your Dreams Belong to Us.

Plutselig slo det meg – jeg har snakket oppkoblede biler i mange dager nå – er det dette som er fremtiden?

Våre oppkoblede biler skal til og med rappe drømmene våre også.

Og Aiways er en av de mest oppkoblede av dem alle for tiden.

Powered by Labrador CMS