Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020
Lexus RX 450h 2020

Lexus fornyer RX

Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.

Publisert Sist oppdatert

Lexus RX var første hybride SUV-en jeg kjørte, og jeg husker enda den rare følelsen av stillhet da jeg trykket på startknappen.

Utvalget av hybrider var jo svært begrenset for 20 år siden, det var primært Toyota som behersket den teknologien, og som har tviholdt på den siden.

I dag er 95 prosent av alle nye Toyotaer som selges i Norge hybride (OFV pr 30/9-19). For Lexus er andelene enda høyere – 99,7 prosent. Det er kun to LC500 som utgjør de siste 0,3 prosentene.

RX var i mange år merkets norske bestselger og har i perioder vært «det mest trendy» på SUV-fronten blant de pengesterke som ønsker å vise at de følger med i tiden. Eller at de tar ansvar for miljøet.

Den har etter hvert fått skjerpet konkurranse, internt av lillebror NX, men også av alle de ladbare SUV-ene som har dukket opp de siste årene. Likevel er det hittil i år registrert 98 nye RX, og tallene for 2018 og 2017 er henholdsvis 205 og 253.

Dagens Lexus RX 450h – fjerde generasjon – kom på markedet i 2015, og nå skal den gjennom en midtlivs-oppdatering.

De kosmetiske endringene, som nye støtfangere og lykter i begge ender, overlater jeg til kjennere å finne ut av. Riktig nok innfører de et nytt begrep som kanskje er verd å se nærmere på – verdens første «BladeScan Type AHS».

For meg er det viktigere når Lexus forteller at de har forbedret stivheten i karosseri og chassis, at de har utviklet nye dempere og nytt bremsesystem for å gi bilen mer presise kjøreegenskaper.

De lanserte jo en spesialutgave med tre seterader - RX L for et par år siden, og de som tvinges inn i tredje seterader går visstnok lysere tider i møte med den oppgraderte modellen som får mer benplass baki der.

Lexus forteller nemlig at andre seterad i denne utgaven har fått Captain Seats i andre seterad som gir hele 95 mm ekstra benplass bakerst.

Tilbake til det lye nyssystemet – dette forteller Lexus i sin pressemelding:

«I nye RX introduserer Lexus nok en gang en verdensnyhet: verdens første BladeScan AHS. LED-dioder lyser på to speil (blad) som spinner i høy hastighet. Lyset overføres til en linse som lyser opp veien.

Lyset ser ikke ut til å bevege seg, men BladeScan AHS kontrollerer med presisjon distribusjonen av lyset ved å synkronisere rotasjonen av speilene og slå LED-diodene på og av.

Effekten er at fjernlyset får et større virkeområde og kan lyse opp områder som ville være vanskelige å se med tradisjonelle fjernlys system, for eksempel veiskulderen.

Det sørger også for at sjåføren kan oppdage veiskilt og fotgjengere tidligere, uten å redusere sikten for annen trafikk. Det nye systemet gjør det mulig å oppdage fotgjengere inntil 56 meter foran bilen, mot 32 i systemet fra forrige generasjon.»

Og så tar vi med et avsnittet om oppgradert Lexus Safety System + og hva det inneholder:

  • Kollisjonsvern-systemet bruker et kamera i bilen og en millimeterradar montert i grillen for å oppdage syklister på dagtid og fotgjengere døgnet rundt.
  • Ved å kombinere Radar cruisekontroll (DRCC) med Filassistanse (LTA) gjør nye RX det enklere for sjåføren å holde seg i feltet sitt. Hvis systemet oppdager at man er i ferd med å avvike fra kjørefeltet vil LTA varsle sjåføren med visuelle signaler og enten et lydsignal eller vibrasjon i rattet (det kan også hjelpe med å korrigere med styreinput)
  • Veiskiltgjenkjenning (RSA) får veiskiltinformasjon ved bruk av et kamera og navigasjonskart, og viser disse på Head-Up-Displayet (HUD) og multiinformasjonsskjermen. Det reduserer faren for å gå glipp av skilt og bidrar i så måte til sikker ferdsel.

Konnektivitetsteknologi med apple carplay og android auto. Nå også med berøringsskjerm og berøringsflate.

  • Nye RX kommer med en ny berøringsskjerm i tillegg til Lexus’ originale berøringsflate.
  • Smarttelefonbruk er integrert i designen, med en ny telefonholder og USB-port, pluss tilkobling til Apple CarPlay og Android Auto
  • Stemmestyring er mulig, via telefonen, til Apple Siri eller Google Assistant. Sjåføren kan velge mellom Lexus’ eget navigasjonssystem eller smarttelefon-versjonene.

Nye Lexus RX 450h e på plass i løpet av høsten.

Powered by Labrador CMS