Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type utgående modell

Jaguar F-Type utgående modell

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type designskisse

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Jaguar F-Type 2021

Ansiktsløft for F-Type

Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.

Publisert Sist oppdatert

Det er slett ikke uvanlig at produsentene endrer lyktene og de «myke» delene, men her er det stor forskjell på den utgående modellen og den nye (sjekk bildegalleriet hvis du ikke husker hvordan den ser ut).

I stedet for vertikale frontlykter har nemlig nykommeren fått smale, vertikale lykter med en markant LED-signatur i kjørelysene. En bredere og dypere grill gjør at bilen ser bredere ut enn tidligere.

Og mens vi snakker om lykter kan vi jo ta med de bak også, som er sterkt inspirert av Norges mest solgte Jaguar gjennom tidene – I-Pace. Og blinklysene er dynamiske og peker i den retningen du indikerer.

F-Type kom på markedet i 2013 og fikk en oppgradering for snart tre år siden også, men dagens er vesentlig mer omfattende med hensyn til design og teknikk.

Norske kunder kan velge mellom fire, seks eller åtte sylindre. I tillegg kan de velge mellom to karosseriformer og tre utstyrsnivåer.

Den firesylindrede innstegsmodellen med twinscroll turbo har 300 hester og et dreiemoment på 400 Newtonmeter som når middagshøyden allerede ved 1500 omdreininger.

Bilen er bakhjulsdrevet og tar deg til hundre i løpet 5,7 sekunder enten du velger coupé eller cabriolet. Toppfarten er de sedvanlige 250 km/t.

Den kompressormatede V6-motoren har 380 hk, og her kan du velge mellom drift på bakhjulene eller på alle fire.

V8-en, også den kompressormatet, har 450 hk og 580 Nm, også her kan du velge mellom ren bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

I begge tilfeller, og uansett hvilket karosseri du velger, går 0-100 unna på 4,6 sekunder mens toppfarten er 285 km/t.

Toppmodellen F-Type R har firehjulsdrift som standard, og her er V8-eren trimmet opp i hele 575 hestekrefter med et dreiemoment på 700 Newtonmeter. 3,7 sekunder til hundre og 300 i toppfart.

Men det er selvsagt flere nyheter i de oppgraderte modellene – Apple CarPlay og Android Auto er for eksempel standard sammen med en 12,3-tommers skjerm som erstatter de konvensjonelle instrumentene og som lar deg tilpasse informasjonen til egne ønsker.

Og om du etter noen timer på veien blir lei av bare motorlyd, så har bilene to alternative hifi-anlegg å velge mellom fra Meridian slik at du kan lytte til din favorittmusikk.

Powered by Labrador CMS