-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
GTA-navnet var en logisk forlengelse av en måte Alfa Romeo pleide sine modell-rekker.
Da Giulia-serien kom (internt het den 105) fikk vi først en Sprint GT Coupé, så kom GTJ (Junior) og deretter GTV (Veloce – kjapp).
Så tok Autodelta over. Fabrikkens egen racingavdeling, svært så aktiv i de fleste former for bilsport.
Deres første kapittel i denne spesielle historien var en 1,6-liters Sprint som i 1965 ble døpt GTA.
Ikke for Gran Turismo Autodelta, men for Gran Turismo Alleggerita – slanket.
Jeg skal si den var slanket, 745 kg dro den på vektskålen. Det var 205 kg slanking det.
Bygget i 500 eksemplarer, vant omtrent alt, og virkelig en del av myten.
Et par år senere kom 1,3 GTA Junior, men så fikk vi 1750 GTAm – på tross av hva navnet sier var det en 2-liter, på hele 240 hk.
Fremdeles diskuterer Alfisti over hele verden så busta fyker hva m’en betyr. GT America? Eller GTA maggiorata (forstørret – i så fall boringen).
Så kommer vel diskusjonen til å gå da, om den nye Giulia-versjonen, som skulle debutert i Genève i morgen, fortjener GTA og GTAm-betegnelsen.
Designerne har brukt alle tricks i boka, utvendig grafikk som later som du har en hovedstrømbryter der foran, Quadrofoglio-merket, selvfølgelig, men også et Autodelta-merke, på tross av at denne merkevaren fadet ut på slutten av 70-tallet.
For en av nettets bedre Autodelta-siden, kan du klikke her
De har lagt på med splittere og andre aero-aktige finter i karbon, de har et nytt eksosanlegg i titan – som i likhet med meget annet her skal være konstruert hos Sauber, utgangspunktet for Alfas Formel 1 innsats. Og på m-versjonen har de også en hekkspoiler som både i areal og form ser ut som den mener alvor.
Hele m’en er forresten med å gi inntrykk av virkelig alvor. Her har de nemlig tatt ut baksetet også (men jeg vet ikke om de har sveiset fast bakdørene for å få karosseriet enda stivere).
De har i hvert fall et fullt bur på innsiden, pluss skreddersydde plasser der bak både til brannslukker og skreddersydd hjelm.
Med andre ord: mens GTA er en superbil for gate&vei, er GTAm en Superbil for gate/vei&bane.
Hva mer?
Jo, 50 mm bredere sporvidde, sannsynligvis ved hjelp av bredere 20 tommers felger, ikke ved noen inngripen i opphengningen. Bakrute i Lexan – i hvert fall hos GTAm.
Og en hk-økning som gamle Carlo Chiti – den legendariske Autodelta-sjefen – hadde vært så flau over at han ikke hadde møtt opp på pressekonferansen:
Pluss 30 hk! Fra 510 til 540 hk. Vi snakker fremdeles 2,9-liters V6 biturboen.
Men som antydet i starten – det er ikke det flaueste. Det er det A’en som står for.
Der den første A’en, for 55 år siden (pussig – Alfa Romeo fyller dobbelt å mye i år: 110 år) greide nesten 25 % vektreduksjon. Nå er vi altså der hvor dagens GTA har slanket seg 100 kg, og kommet ned på 1520 kg.
Det dobbelte av originalen!
Mens fjerning av et baksete har hjulpet på enda 50 kg reduksjon på m-versjonen.
Ikke akkurat noe å bli dypt rørt av.
Fristet allikevel? Det skal bare bygges til sammen 500 eksemplarer av dem.