Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo Giulia GTA

Alfa Romeo Giulia GTA

Alfa Romeo Giulia GTA 1972

Alfa Romeo Giulia Coupé 1300 GTA Junior 1968-75

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA 1965

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA 1965

Liten A i ny GTA

GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.

Publisert Sist oppdatert

GTA-navnet var en logisk forlengelse av en måte Alfa Romeo pleide sine modell-rekker.

Da Giulia-serien kom (internt het den 105) fikk vi først en Sprint GT Coupé, så kom GTJ (Junior) og deretter GTV (Veloce – kjapp).

Så tok Autodelta over. Fabrikkens egen racingavdeling, svært så aktiv i de fleste former for bilsport.

Deres første kapittel i denne spesielle historien var en 1,6-liters Sprint som i 1965 ble døpt GTA.

Ikke for Gran Turismo Autodelta, men for Gran Turismo Alleggerita – slanket.

Jeg skal si den var slanket, 745 kg dro den på vektskålen. Det var 205 kg slanking det.

Bygget i 500 eksemplarer, vant omtrent alt, og virkelig en del av myten.

Et par år senere kom 1,3 GTA Junior, men så fikk vi 1750 GTAm – på tross av hva navnet sier var det en 2-liter, på hele 240 hk.

Fremdeles diskuterer Alfisti over hele verden så busta fyker hva m’en betyr. GT America? Eller GTA maggiorata (forstørret – i så fall boringen).

Så kommer vel diskusjonen til å gå da, om den nye Giulia-versjonen, som skulle debutert i Genève i morgen, fortjener GTA og GTAm-betegnelsen.

Designerne har brukt alle tricks i boka, utvendig grafikk som later som du har en hovedstrømbryter der foran, Quadrofoglio-merket, selvfølgelig, men også et Autodelta-merke, på tross av at denne merkevaren fadet ut på slutten av 70-tallet.

For en av nettets bedre Autodelta-siden, kan du klikke her 

De har lagt på med splittere og andre aero-aktige finter i karbon, de har et nytt eksosanlegg i titan – som i likhet med meget annet her skal være konstruert hos Sauber, utgangspunktet for Alfas Formel 1 innsats. Og på m-versjonen har de også en hekkspoiler som både i areal og form ser ut som den mener alvor.

Hele m’en er forresten med å gi inntrykk av virkelig alvor. Her har de nemlig tatt ut baksetet også (men jeg vet ikke om de har sveiset fast bakdørene for å få karosseriet enda stivere).

De har i hvert fall et fullt bur på innsiden, pluss skreddersydde plasser der bak både til brannslukker og skreddersydd hjelm.

Med andre ord: mens GTA er en superbil for gate&vei, er GTAm en Superbil for gate/vei&bane.

Hva mer?

Jo, 50 mm bredere sporvidde, sannsynligvis ved hjelp av bredere 20 tommers felger, ikke ved noen inngripen i opphengningen. Bakrute i Lexan – i hvert fall hos GTAm.

Og en hk-økning som gamle Carlo Chiti – den legendariske Autodelta-sjefen – hadde vært så flau over at han ikke hadde møtt opp på pressekonferansen:

Pluss 30 hk! Fra 510 til 540 hk. Vi snakker fremdeles 2,9-liters V6 biturboen.

Men som antydet i starten – det er ikke det flaueste. Det er det A’en som står for.

Der den første A’en, for 55 år siden (pussig – Alfa Romeo fyller dobbelt å mye i år: 110 år) greide nesten 25 % vektreduksjon. Nå er vi altså der hvor dagens GTA har slanket seg 100 kg, og kommet ned på 1520 kg.

Det dobbelte av originalen!

Mens fjerning av et baksete har hjulpet på enda 50 kg reduksjon på m-versjonen.

Ikke akkurat noe å bli dypt rørt av.

Fristet allikevel? Det skal bare bygges til sammen 500 eksemplarer av dem.

Powered by Labrador CMS