Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz EQE
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

En av mange fra Mercedes

Foreløpig har Mercedes så vidt fått sin første elbil på markedet, men innen et par år skal de ha minst ti modeller. Her er en av dem fersket på vintertest.

Publisert

Så langt i år er det ifølge OFV kun registrert 131 Mercedes EQC på norske skilter, mens det kom 84 biler til landet før årsskiftet. Dermed er det svært få nordmenn som kan skryte av å ha en EQC i garasjen, mens Audi som pøser ut e-tron får et durabelig forsprang.

Les vår prøvekjøring av Mercedes EQC

Vi vet Mercedes har flere modeller i pipelinen, og her er våre første bilder av deres EQE, en utfordrer til Tesla Model 3 og BMWs kommende i4. Du får neppe se den uten kamuflasje før et godt stykke inn i 2021 da den har flere modeller foran seg i køen.

Selv om bilen er godt kamuflert ser vi den har en del felles trekk med storebror EQS som etter planen skal debutere mot slutten av inneværende år. Den fikk vi et tydelig forvarsel om gjennom Vision EQS som ble vist i Frankfurt sist høst.

Mercedes EQE får tilsvarende mål som en C-Klasse utvending, men skal være på nivå med E-Klassen innvendig. Dette skyldes den dedikerte elbilplattformen med internkode MEA2 som har batteripakke plassert i gulvet og elmotorer på begge aksler.

Den nye plattformen skal debutere i storebror EQS som ligger foran EQE i terrenget. Mercedes EQC har en modifisert utgave av plattformen som brukes for biler med forbrenningsmotor.

Det er foreløpig ukjent hva slags batteripakke og motorer som legges i EQE, men vi kan regne med at den får minst tilsvarende ytelser som EQC. Denne har 406 hk og en 80 kWt batteripakke.

Med en dedikert elbilplattform som gir lavere vekt vil EQE trolig får en rekkevidde på minst 500 kilometer (mot EQCs 417 km) og mulighet for hurtiglading på de raskeste ladestasjoner.

I tillegg til den eldrevne S-Klassen, EQS, ligger også EQA og EQB i kø foran EQE, så det du ser på bildene her blir trolig den femte nye elbilen med stjerne (om vi ser bort fra den elektriske B-Klassen som var et samarbeidsprosjekt med Tesla).

Powered by Labrador CMS