Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV
Bentley Bentayga PHEV

Ladbar luksus

Det er rart hvor lett nordmenn sluker luksus bare de blir vant til det og avgiftsrabatten er stor nok. Tesla Model S og X, Audi e-tron og Jaguar I-Pace er gode eksempler. Men jeg tror det skal mye til før ladbar Bentley Bentayga blir noe hverdagssyn på norske veier.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

Etter et par dager på slapsete asfalt parkerer jeg utenfor Brooklands Motors lokaler i Asker, i dag litt bortgjemt, men snart bare et par steinkast fra Porsche i «konserngaten» på Billingstadsletta.

– Den koster 2,7 millioner kroner, har 449 hestekrefter, og kan ikke engang trekke en hest etter seg?

Christian Gottschalk leder dette eksklusive biltempelet som selger Bentley i Norge. Han ser forskrekket på meg.

– Kjære deg. Bentley-eiere har jo gjerne andre biler som kan brukes til slikt.

I mitt forrige møte med en Bentley-eier handlet det ikke om å trekke hjem noe stort eller tungt, men om frakt av egen familie.

– Jeg må jo også ha en hverdagsbil å kjøre med!

Arne Fredly med bostedsadresse i Monaco, profilert bilentusiast og trolig nordmannen med den mest eksklusive samlingen av supersportsbiler i garasjen, viftet bort spørsmålet om bruksbilvalget på vei ut av huset for å kjøre McLaren Senna.

Håndbygg
Det er noe med engelske håndbygg. Bentley, Rolls-Royce, McLaren, Morgan, Aston Martin for å ha nevnt flere viktige. De vekker oppmerksomhet på en annen måte enn italienske råskinn og tysk luksus enn så kostbare de måtte være.

Ikke handler det nødvendigvis om stil, ytelser eller teknologi. Nei, det handler om klasse, om historie, om den gruslagte alleen med de gamle eiketrærne opp til fontenen i rundkjøringen foran inngangsdøren. Det handler om sporene som ikke så lett viskes ut av tiden.

Bentley handler også om å vite at verdien er mer enn prisen, det handler om dette ene livet og det handler om å ikke tulle det bort på meningsløse biler verden dessverre renner over av.

Forbruk som Yaris
I en verden hvor penger visstnok ikke betyr noe for dem som har nok av dem, viser det seg likevel at det betyr mye. Kanskje ikke bare for prisen på bilen, men også for signaleffekten det gir ved å kjøre rundt i en luksus-SUV av ypperste klasse som på grunn av lademulighetene opererer med et offisielt forbruk på 0,79 liter per mil og slår lille Toyota Yaris på utslipp med god margin.

For av de 13 nye Bentley som ble registrert nye med norske kjennetegn i fjor, var 10 av dem SUV-en Bentayga, men bare én med V8-motor. I de ni andre lå ladekabelen pent pakket sammen i bagasjerommet.

Fet avgiftsrabatt
Slikt gir avgiftsrabatt i Norge, for der V8-utgaven napper 735.000 avgiftskroner ut av kjøperens lommebok ved registrering, slipper den som kjøper ladehybriden unna med snaut 210.000 kroner i engangsavgift, og vips er Bentleyen bare 2,1 millioner. Du finner flere andre bilmodeller i Opplysningsrådets offisielle prisliste som skaller gjennom det taket.

Knapt noen våger å ta en strippet Bentley til Norge, så jeg er glad for at importøren hadde sørget for å krysse av i rubrikker verd 600.000 kroner i den hensikt å øke velværet inne i bilen. I Bentley handler ikke utstyr om pakker, men om hva bilskredderen til enhver tid rår over.

I Bentley vektlegges ytelsene avgjørende vekt og i Bentayga PHEV presses kreftene mot underlaget via rådyre «black paintet and polished» 22-tommere, festet til bilen med så simple bolter at de må være kjøpt på Svinesund.

Sportslig
Knapt noen 2,6 tonn tung SUV strutter av samme sportslighet og presterer som Bentayga når den skyter fart og tar til 100 fra stillestående på 5,5 sekunder. Toppfart oppgis til 254 km/t, vel å merke for hybridutgaven. 300 km/t-merket nås først med W12-eren som gir drøyt 600 hk ombord.

I hverdagen betyr velvære minst like mye som ytelsene, om å ha det kjekt inne uansett hvor ille været og veien måtte være på utsiden, om å nyte det myke skinnet med diamantmønsteret, ikke bare i setene, men også dørpanelene. Å sende klager fra ventilerte seter med deilig massasje framstår bare som sært. Eller gjør det det?

For det merkes at Bentayga allerede har noen år bak seg før den ble ladehybrid, hvilket betyr at detaljnivået på tilgjengelig utstyr og finish eksempelvis ligger enda høyere i oppgraderte Continental GT.

Hvorfor har ikke Bentayga matrixlys? Og hvorfor har den ikke skjult ryggekamera når det ikke er i bruk, eller i det minste spyler som holder det rent?

Kjempefolkevogn?
Bentayga-eiere liker naturligvis ikke å høre at de egentlig kjører rundt i en kjempe-folkevogn. Forklaringen ligger i LMB-plattformen briten står på – joda, bilen bygges i Crewe i Storbritannia – og deler med Lamborghini Urus, Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi Q8 – og endelig Volkswagen Touareg.

Ladehybriden bringer også med seg Audis 3-liters V6 med 340 hk/450 Nm i moment som basis for hybridpakken. Legg så til elmotoren med 128 hk/350 Nm og samlet ytelse ender på 449 hk/700 Nm.

Bunnen i bilen skjuler 17,3 kWt batteripakke. Ikke akkurat imponerende i en så stor og tung bil. Så den tømmes allerede etter 39 km kjøring. Så hvem gidder å lade i det daglige?

Selv endte jeg med et gjennomsnitt på 0,99 liter/mil i forbruk med tomt batteri og tenkte før jeg plugget Bentleyen til hjemmeladeren at framfor å grønnvaske samvittigheten handler et eierskap mest om ikke å bry se om fyringsutgiftene i Det sixtinske kapell, for å gjenbruke en nokså slitt klisje når drivstoffkostnadene faktisk knapt betyr noe veid mot kostnadene ved å drifte en bil i denne klassen.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS